Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Köpte dessa tre då jag läst väl om dom här hos jagrullar, men även på diverse andra forum.

Så väl jag tycker att två av dessa tre produkter verkligen är väldigt bra, dom två är Concept Vista samt Menzerna SF 4000.

Concept vista gav VERKLIGEN listerna svart lyster och är verkligen verkligen toppen! funkar på allt, gummilisterna runt dörrarna, railsen, stötfångarna, listerna på sidan av bilen, tillochmed runt backspeglarna! Super bra grej som borde köpas! jag köpte den minsta förpackningen där för 59kr och kan säga att är väldigt väldigt mycket kvar och har ändå dragit över bilen två gånger! så den lilla flaskan räcker länge (till mig)!

Menzerna SF 4000 dammar till 99% inte, blir dock lite damm runt om på vissa ställen men inget som märks riktigt och verkligen inte stör! tvättade och torkade bilen, körde till garaget, arbetade in det med maskin och lät bilen stå i ca 12-15h, så det torkade ordentligt, torkade sedan av med microfiberduk och blev KANON! medlet i sig är väldigt trögflytande och ser ut som sådan grålera som finns i marken :p... dock mysig att jobba med då man slipper massa stänk och dropp på golvet och gud vet allt... så den rekommenderas fint! dock mindre bra avverkning mot små repor men men inte det den riktigt är till för heller. men GUD VILKEN GLANS!

Ultima Paint Guard Plus däremot tycker jag inte fungerar riktigt lika bra, avrinningen blev varken bättre eller sämre enligt min åsikt med denna produkt, dock är den snabb att lägga på och ger bra glans INNAN den torkat :)... lägger man dock för mycket på en gång så blir det väldigt synligt med spårigheter skulle man kunna säga... ska se om jag kan fota det sen... men som sagt denna rekommenderas inte lika varmt som de två andra produkterna!

Bilder skall jag försöka slänga upp senare idag eller under morgondagen, ska försöka plocka bort nån liten kåpa så ni får se före och efter bilder på Concept Vista!

MVH
Tomas88 skrev:Hej. Roligt med recension. Är Menzerna SF 4000 ett lackskydd eller bara polermedel så att man måste ha på nåt annat sen?

Bilder är alltid roligt att se.
vad jag fattat det som så är det sista steget av polermedlen (rätta mig om jag har fel) sen finns de lackförsegling med som heter Power Lock nånting, (https://shop.bollnasbilvard.se/valj-fab ... 531-1.aspx där är deras podukter), är i så fall den Power Lock som kan vara bra efteråt, tänkte dock att Ultima PG+ skulle göra jobbet denna gången :).

Har fotat där jag missat ta hela med Concept Vista så slänger strax upp bild på det :)... ska även knäppa några kort på bilen.. docl har jag ju inga RENA före och efter bilder men skall fota där jag missat med Vista och där jag inte tagit med Menzerna SF.
Jag håller visserligen med om förträffligheten av både Concept Vista och Menzernas polermedel, men måste ifrågasätta varför du lät polermedlet sitta över natten ? Det skall normalt sett torkas bort direkt, och följas upp av ett lackskydd direkt.

/Thomas
Funk skrev:Jag håller visserligen med om förträffligheten av både Concept Vista och Menzernas polermedel, men måste ifrågasätta varför du lät polermedlet sitta över natten ? Det skall normalt sett torkas bort direkt, och följas upp av ett lackskydd direkt.

/Thomas
Kikade runt utan att hitta nånting om hur länge det skulle sitta, fanns inte heller något om torkningstid därav lät jag det sitta över natten och gav bra resultat, bättre låta de sitta lite längre än för kort tid :P...

ska gå ut och ta några bilder nu.
kallessida skrev:
Funk skrev:Jag håller visserligen med om förträffligheten av både Concept Vista och Menzernas polermedel, men måste ifrågasätta varför du lät polermedlet sitta över natten ? Det skall normalt sett torkas bort direkt, och följas upp av ett lackskydd direkt.

/Thomas
Kikade runt utan att hitta nånting om hur länge det skulle sitta, fanns inte heller något om torkningstid därav lät jag det sitta över natten och gav bra resultat, bättre låta de sitta lite längre än för kort tid :P...

ska gå ut och ta några bilder nu.
Jag menar att det är helt fel, det kan bara fastna mer och bli jobbigare att torka bort.... och polermedel skall bort, det har ingen som helst skyddseffekt.

/Thomas

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]