Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jhonny
Hej! Har en s60 -01.

Här om dan när jag skulle starta bilen så va den helt dö, fanns inge ström kvar. Har inte haft nå problem med de, och batteriet är bara 4 mån. Den laddar som den ska. Så det är nått som drar ur batteriet på en kväll. vad kan de va? Har inte haft nå lysen eller nå på. Men så märkte jag att det inte gick att öppna bakluckan längre, bara med dosan. Har knappen gått sönder? Är de slumpen, eller kan de ha nått med varann att göra? Måste få hjälp med de här, måste ha starthjälp varje morgon nu :)
Användarvisningsbild
av Wabbe
Är ingen som helst expert på Volvoel, men är det inte batteriet som har något fabrikationsfel? Det är ju relativt nytt.
Användarvisningsbild
av Jhonny
Wabbe skrev:Är ingen som helst expert på Volvoel, men är det inte batteriet som har något fabrikationsfel? Det är ju relativt nytt.
Har kollat de idag. Tog bort minuskabeln från batteriet när jag kom till jobbet. När jag skulle hem satt jag dit den och bilen startade utan problem. Så, nånting drar ur batteriet, men vad??
Användarvisningsbild
av Wabbe
Hm, möjligen skulle det kunna vara generatorn som inte laddar. Larm, klocka och datorerna drar en del ström, helst ur ett "knäat" batteri. Mät spänningen över batteriets poler. Då motorn går ska spänningen vara minst ca 13.8 Volt. Annars ca 12v. Hittade på nätet en insändare som skrev hur du kan kolla tjuvström.

"1. Bäst o enklast är att lossa ´batteriets minuspol och där koppla in en sk amperemeter som visar strömförbrukningen. Låt säga att den visar 0.03 A, Dvs 30 /1000 Ampere, så får det väl anses normalt.... ström till radions minne och klocka. 0.5 A drar ur batteriet på ca 120 timmar!
Så om Du konstaterar att det flyter ström ur batteriet, lossa en säkring åt gången, när dörrar och tändning är avstängd, så ser Du när strömmen upphör.

2. Har Du inte tillgång till en Amperemeter eller vet hur Du ska kopppla in den. Absolut inte parallellt mellan batteriets poler! som vid spänningsmätning, för då förstörs instrumentet! Utan i serie.
- Så kan Du använda en liten 12 Volts lampa. Lossa batteriklamman som i exemplet ovan och lägg in lampan i serie mellan batteri och minusklamma.
Börja med en vanlig hel/halljuslampa. Lyser den starkt, ja då är det deffinitivt tjuvström.
Lyser den svagt eller inget alls. Byt till en lampa på t ex 21W (blinkers) Lyser den starkt (normalt) så är strömmen
21w / 12V = 1.75 A ca.
Lyser även denna lampa svagt? Byt till en 5W skyltbelysningslampa. Lyser den starkt? Ja då är strömmen ca 5/12 = 0.4 A

En lampa på 2 W (instrumenbelysningslampa eller var det laddlampan?) drar vid 12 volts (full sken) ca 0.16 A

0.16 A laddar ur ett 60 Ah timmars batteri på ca 375 timmar, d v s ca 15 dagar....
Det kanske Du tycker är Acceptabelt?"

Hoppas det där kan ge något.
Användarvisningsbild
av Jhonny
Tack för tipset, ska prova de. Generatorn fungerar, för allt funkar när jag kör och den laddar batteriet på bara 3 mil såpass att jag kan starta den utan problem på kvällen.. Om jag tar bort kabeln då innan jag lämnar bilen :) Men vad tror du om bakluckan, är de knappen som är trasig eller nå relä?? För den går bara att öppna med dosan. De här felen kom samtidigt, och om de ställer till med nå på batterisidan.
Användarvisningsbild
av Wabbe
När motorn är avstängd så får väl inte "knappen" någon ström, så även om den är kaputt (står på hela tiden) så skulle den inte dra någon ström. Men att den inte fungerar visar kanske på att något är galet i den kretsen. Testa att dra ur den säkringen (testa med amperemätare). Så tror jag att lite jobbande med tjuvström kan ge något.

Hade en gång en Ford Sierra som bara dog en dag. Lämnade in den och vill minnas att det gick lös på en 6000:- att felsöka elfelet. Var kabel till larmet som lossnat. Det sved kan jag säga. Ge inte upp, du kan nog sparar en hel del pengar på att göra sökandet själv. Men till slut får man inse sin begränsning i kompetensen, tyvärr.

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]