Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Thorseeeen
Hejhej, köpte en 944 av en kompis då han inte hade råd att köra Den pga något fel som gör att Den drar sjukt mycket. Allt började efter dom bytt växellåda pga misslyckat försök att spinna på backen... Han köpte ny låda av en kompos (m46) som funkade men stått i ca 1 år. Lådan går att få i växlarna på men det är svårt svårt att få i ettan rullande. Växellådan går faktiskt så tungt att Den går frammåt på startmotorn i friläge... Jag va ner och kollade fel koder, fick 2-1-2 vilket är lambdan, fick också 2-1-4 som är impullsgivaren. Tog bort Den och gjorde rent Den och i hålet och nollade felkodrna. Sen gick jag ner och tankade 50 spänn nu (4 liter) bilen startade och gick hur fint som hällst i ca 1 min sen började den tugga och började på på 3 burkar... sen efter ca 20 sek då dog den. Så jag tog bort soppa ledningen som går på spridarna och det kom typ ett skott av bensin som va ca 3 cm långt sen bara luft... Det va ju tryck i slanagen till jag tog hade hål i den men det kom minst lika mycket om inte mer luft än bensin. Kan bilen dra 4 liter på ca 3 min?! Kanske värt att nämna att jag böt till original luftburken idag också. Samt att den vakum burken eller vad det är som sitter bredvid spolarvätskan va det hål i som va ca 3 cm långt och 5 mm bret På verkar det bilens soppa förbrukning? (den va på friläge under hela tiden) ska skriva det bättre när jag kommer hem sitter på en buss just nu. Alla svar uppskattas :)

Kanske värt att nämna att när vi tankade 100 nästan 8 liter kom vi 4 mil enligt tripp sen soppa torsk...

//Linus
Användarvisningsbild
av päpplet
Låter som en dålig lambdasond (borde kännas på avgaserna om dom är feta så det sticker i ögonen) eller så kanske du har en läcka på bränsleledningen. Mest troligt är lambdasonden eftersom du haft problem med den förut
päpplet skrev:Låter som en dålig lambdasond (borde kännas på avgaserna om dom är feta så det sticker i ögonen) eller så kanske du har en läcka på bränsleledningen. Mest troligt är lambdasonden eftersom du haft problem med den förut
Kan lambdan påverka så mycket?:O
lambdan gör fruktansvärt mycket, även om bränsletrycksregulatorn går sönder, en kompis hade paj BTR och bmw:n drog 3 liter milen landsväg, och det tog länge innan de hittade felet.
Känner en annan som hade trasig lambda, och den drog över 3,5 liter mil/ landsväg. så lambdan gör mycket, även BTR
inkognito skrev:lambdan gör fruktansvärt mycket, även om bränsletrycksregulatorn går sönder, en kompis hade paj BTR och bmw:n drog 3 liter milen landsväg, och det tog länge innan de hittade felet.
Känner en annan som hade trasig lambda, och den drog över 3,5 liter mil/ landsväg. så lambdan gör mycket, även BTR
Vary sitter BTR då? Det lät som en stark kandidat till problemet :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Thorseeeen skrev:
inkognito skrev:lambdan gör fruktansvärt mycket, även om bränsletrycksregulatorn går sönder, en kompis hade paj BTR och bmw:n drog 3 liter milen landsväg, och det tog länge innan de hittade felet.
Om du tittar på fuelrailen (den som är kopplad till spridarna) och tittar mot bilens front, så ser du en burk med en tunn slang på ena sidan och en tjock slang på motsatt sida. Detta är BTR (bränsletrycksregulatorn).
Jocke S. skrev:
Thorseeeen skrev:
Om du tittar på fuelrailen (den som är kopplad till spridarna) och tittar mot bilens front, så ser du en burk med en tunn slang på ena sidan och en tjock slang på motsatt sida. Detta är BTR (bränsletrycksregulatorn).
Okej, fick tag på en för 50 spänn imorn så det blir o testa det :) återkommer med svar :)

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]