Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JacobV40
Hej!

Jag har likt många andra upplevt att kupéfläkten får spel, hänger sig och larvar sig, för att till slut lägga av helt. Enligt goda råd härifrån har jag bytt fläktmotståndet, vilket funkade ett tag, sedan samma problem. Jag misstänkte då att fläkten var trög, vilket eventuellt skulle överhetta motståndet och därmed paja det, så jag smorde upp den (den verkade inte speciellt trög). Monterade in ett nytt motstånd och det funkade någon vecka. En dag luktade det bränd elektronik ur fläktutblåset och några sekunder senare dog hela ECC-styrenheten. Detta hände inte tidigare när motståndet gick. Säkringen är hel.

Köpte därför en ny (beg.) styrenhet OCH ett nytt motstånd, men styrenheten är fortfarande lika död. Den har samma modellnummer som min gamla. Är det nåt med mjukvaran? Måste den programmeras på nåt sätt? Eller är det nåt helt annat som gör att den slocknat?

Mvh Jacob, V40 -03
av JacobV40
Uppdatering: nu funkar det igen!

Jag lämnade in den för koll och det var helt enkelt så att fläkten brände både säkring och fläktmotstånd gång efter annan. En sväng till bildemonteringen och 200:- senare så var problemet löst! Det var alltså inte att fläkten var trög, men att den troligen var dålig i spolen eller nåt.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]