Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvo 940 -92 B230F

Har ju en bil som beter sig lite underligt.
Här om dagen flippade den helt, dog bara när jag körde, eller det gick att hålla igång motorn men då krävdes fullgas i stort sett eftersom att varvmätaren puffrar upp och ner för att ens nå upp till 1500 varv ungefär, samtidigt började lambdalampan lysa

Körde hem dom tolv resterande milen eftersom att bilen startade strax därefter och allt va som vanligt hela vägen.

Det gick ett dygn sedan va jag ute och körde igen, samma sak hände fast det var när jag skulle starta den efter att ha kört en bit. Väntade lite och så funkade det igen så blev den precis som vanligt för att sedan dö efter 1km strax innan jag var hemma, dock utan att lambdalampan började lysa vilket den gjorde förra gången.

Kollade felkoder och får 1 2 1 signal från luftmassamätare.

Någon som har en skymt om vad det kan vara?

Tankade på runes bensin i emmaboda första dagen vilket låter som ett småseriöst ställe.

Slog mig också att det regnade kraftigt båda dagarna.

Förra ägaren har väl knappast bytt bränslefilter så det var ett tag sen.

Är det luftmassamätaren som börjar tjorva tror ni?
Användarvisningsbild
av Rirojej
Iallfall när jag har dragit av LMM på tomgång har jag inte kommit över 1500 i rpm... den dör där över och går dåligt... så kan mycket väl vara LMM som krånglar... dra av av den och se om där e någon skillnad
av jockedentredje
grejen är ju den att allt funkar perfekt hela tiden fast med små snabba korta undantag då allt bara går rakt ner i gropen, skett två gånger som sagt.

När jag drar av den så går bilen på kass tomgång och acc osv, hade varit lättare att kolla allt om lmm var usel hela tiden och inte bara ibland, den startarde ju och går direkt efteråt som jag sa.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Ja men kan ändå vara LMM efter som du fick felkod på den .. jag hade bytat, kostar inte mycket på skrot skulle tippa på 100 - 200 :- på en självplock kan självklart vara annat än LMM men som du beskrivit det verkar det som den strular... tänk på att elektroniken är 14 år gammal (okej kanske inte så värst gammal .. men ändå.. elektronik åldras med) och kan vara på väg att ge upp helt, kan vara ett fel som bara dyker upp ibland (vet ej riktiga ordet, men dessa fel är svåra att hitta). Har svårt att tro det är fel på styrboxen eller lambdan.. och tjuvluft kan inte jävlas på det viset..
av Priffe
Nej det är populärt att svara "LMM" så fort nån har problem med bilen, men det finns ingen anledning att börja med att byta lmm som är en av de delar som skrotarna vet att ta betalt för.

Vad du beskriver är ju en glappkontakt. Felkoden beror på felaktig signal från LMM, och det är ju bra att den lagras när man har intermittenta fel (som kommer och går, bara finns ibland). Alltså ordentlig rengöring av kontakterna i motorrummet, ffa lmm, och syna kablagen.
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]