Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZiQens
jag har en volvo 855a 97a Diesel som har börjat krångla, när jag ska starta den så bludrar den igång o står o bluddrar i några sekunder innan den får normal tomgång, när jag kör iväg går den helt normalt tills jag släpper gasen o sen trycker ner den igen då börjar den bludra som fnnnn och ryker vitt så mycke så du inte ser en meter bakom bilen och får en topp fart på ca 10 km/h, stängr jag av bilen o startar igen så är det samma igen fast trycker jag full gas så kan jag köra upp till 160 km/h utan problem men släpper jag gasen så börjar det igen, finns de nån som kan veta vad det är för fel? vi har bytt katt och luft massemätare, men ingen skillnad, nån som har förslag????
av ZiQens
grejer vi har kollat: turbo, spridare, diesel pump, diesel filter, luftmassemätare, styrboxar, men allt de funkar som det ska, ingen som har nån aning om varför bilen går som den gör?
av Avo
Hej !
Jag hakar på din tråd för jag har samma problem . Volvo v70 2,5 diesel -97 .

Jag har samma problem men dock så kommer det blå rök på min . Startar och går bra på tomgång men när jag varav ur den på nån växel och släpper gasen för att sen gasa på igen så bluddrar den och ryker blårök .

Hoppas nån vet och kan hjälpa till !

Mvh // Avo
ZiQens skrev:grejer vi har kollat: turbo, spridare, diesel pump, diesel filter, luftmassemätare, styrboxar, men allt de funkar som det ska, ingen som har nån aning om varför bilen går som den gör?
Rekommenderar att du låter göra ett komptest då vitrök kan betyda att du har en defekt packning mellan motorblock och topplock.

Mvh GK
Defekt turbo eller att det läcker in motorolja i förbränningsrummen på annat sätt t.ex. genom defekta ventiler eller ventiltätningar.

Mvh GK.
Det skadar ju inte att kolla om det finns felkoder men då bör du först nollställa felkoderna och sedan köra en sväng för att sedan se om det finns färska felkoder.

Mvh GK
Nästa elbil från Volvo?

Håller med, tycker designen ändå[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]