Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Tjoho.
Startade bilen idag, och genast så hörde man ett surrande högt ljud i kupen.
Trode först det var kläkten ,
Stängde av den helt men det lät och tjöt vidare.
Så fort jag slog av tändingen så lät det inget.
Startade upp bilen igen gick runt bilen och kom fram till att det tjöt från torkarbladet på höger framlampa.
Tjöt = Låter som en liten elmotor som går i 10000 varv.
När man ska spola så rör sig inte torkarbladet alls.
Vad är det för motor som sitter där och är det nån som vet hur man byter ut den?

Tacksam för svar.
Mvh Greken
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
den sitter skruvad på under sidan av lyset är kanske går att komma ått bak ifrån vet inte redigt bytte mina när jag hade lysena väck och montrade exenon
av Volvo S60
Hej!

Jag har råkat ut för precis samma fenomen. Har du lyckats åtgärda problemet, eller finns det någon därute som vet hur man fixar det? Just nu kör jag omkring utan säkring för att inte bränna motorn...
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Volvo S60 skrev:Hej!

Jag har råkat ut för precis samma fenomen. Har du lyckats åtgärda problemet, eller finns det någon därute som vet hur man fixar det? Just nu kör jag omkring utan säkring för att inte bränna motorn...

är nog bara att stopa dit en ny torka motor
av Volvo S60
Jo, det är väl kanske det... Men hur kan det komma sig att motorn går konstant? Borde den inte bara få ström när den ska aktiveras, alltså, ligger felet verkligen i motorn, eller kan det vara typ ett relä som är trasigt? Torkarmotorn borde väl inte fungera så länge den inte får stöm, eller matas den konstant?
av Addekarlsson
Volvo S60 skrev:Jo, det är väl kanske det... Men hur kan det komma sig att motorn går konstant? Borde den inte bara få ström när den ska aktiveras, alltså, ligger felet verkligen i motorn, eller kan det vara typ ett relä som är trasigt? Torkarmotorn borde väl inte fungera så länge den inte får stöm, eller matas den konstant?
Den har antagligen direktström, som så mycket annat i Volvo. För väldigt mycket i en Volvo är jordstyrt.
Säger som dom andra här ovanför, det är troligen själva motorn som är kass... Mina erfarenheter av torkarmotorer som "skenar" säger att det är den i alla fall. :???:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Volvo S60 skrev:Jo, det är väl kanske det... Men hur kan det komma sig att motorn går konstant? Borde den inte bara få ström när den ska aktiveras, alltså, ligger felet verkligen i motorn, eller kan det vara typ ett relä som är trasigt? Torkarmotorn borde väl inte fungera så länge den inte får stöm, eller matas den konstant?
är det bara den ena torkaren som strullar borde det vara motorn något relä som är slut så borde ju bägge torkarna göra lika dant
av Volvo S60
Du har helt rätt, så är det säkert! Någon som har erfarenhet av att byta dem? Det är höger torkarmotor som strular. Måste jag ta bort lyktan? För visst tar jag väl bort den uppifrån?
Användarvisningsbild
av greeeken
Volvo S60 skrev:Du har helt rätt, så är det säkert! Någon som har erfarenhet av att byta dem? Det är höger torkarmotor som strular. Måste jag ta bort lyktan? För visst tar jag väl bort den uppifrån?

Precis samma på min som sagt, höger motor skenar som en galning
Användarvisningsbild
av greeeken
Enligt VADIS så måste man ta bort hela Front spoilern för att kunna lossa på torkarmotorn.
Låter ju så jobbigt o tråkigt jobb

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]