Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej!

Har precis beställt en XC70 och är i valet och kvalet om jag ska ha stänkskydd fram och bak. Kostnaden är ju försumbar men frågan är mer om det ser fult ut (har inte sett ngn XC70 med det än) och om det är risk de slår i marken vid fartgupp och liknande (känns inte som det skulle vara något problem då XC70n har rätt hög markfrigång). Hur har ni gjort, har ni valt till stänkskydd på era bilar?

Mvh, Kalle.
av mangeV70
Ny ägare av XC70 och jag funderade länge i samma fråga. Det blev till sist att jag avvaktar. På V70n har jag både fram och bak, men då var det standard fram och redan påplockat bak då jag köpte den.

Jag avvaktar lite till och sen kanske sätter på innan vintern. Men frågan är inte lätt...

/Mange
av KalleH
Det vore intressant att veta om bilen blir mindre smutsig på sidorna om man har stänkskydd? ?:-/
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har haft på tidigare bilar, som 744 och 854. Men till min XC70 har jag inte köpt några. Än.
Användarvisningsbild
av AWWD
Köp!
Enkla att montera, försumbart pris (förhållandevis) och minskar slitaget på plasten-både på tröskeln och bakre stötfångaren. Ger också mindre nedsmutsning efter sidorna. Har haft mina 1 år på en -08 köpt begagnad (som dessutom har Qpax-bågar som hunnit bli blästrade under den tiden bilen inte hade stänkskydd).

/awwd
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vänta INTE till vinterdäcken ska på, det misstaget gjorde jag.. Det tar hårt på plasten bak om man kör utan... Räckte med ca 500 mil på enbart asfaltsvägar för min del innan det såg jäkligt trist ut..
Användarvisningsbild
av palmqvist
Låter som ett vettigt Val, jag monterade det direkt i princip så kan tyvär inte säga om det har hjälpt mot smuttsen :)
av Peanuts
Angående stänkskydd så rekommenderar jag det starkt! Visserligen ingen Volvo men min Ford Focus -99 har varit utan stänkskydd fram och nu är nederdelen av skärmen och ca 10 * 10 centimeter på karossen längst ner vid skärmarna på sidan blästrade in till metallen. Jag ska fixa ditt stänkskydd och reparera lacken hjälpligt men framhjulsdrift utan stänkskärmar är inget att rekommendera.
På min V70 har jag stänkskärmar både fram och bak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:..... frågan är mer om det ser fult ut
Jag tycker sönderblästrade bilsidor, och sidor som blir nedstänkta så fort det är fuktigt på marken är 1000 ggr fulare än stänkskydd.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]