Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag har fem, sex gånger råkat ut för säljare som snackat ordentligt för en diesel... "nuförtiden köper man inte bensinare"..."du hör inte att det är en diesel".... "det är nm som räknas så en 2,7TDI är nästan som en V8"... etc. Men gå inte på det! Utan köp den bil du gillar. En T6 med 4C är en riktig höjdare! Dock så har ju Volvo ibland givit ordentliga rabatter på D5AWD så den är ofta klart billigare även om listpriset är som T6 ungefär (med Summum, som är std på T6)./PH
av ZizzoZ
Nu har jag inte kollat upp detta själv, men r-design har ju "lågtsportchassi" som man kan välja om man inte vill ha r-design. Det är samma chassi som på r-design. Om nu inte r-design finns så kan man kanske bara välja just lågtsportchassi?

edit: Har nu kollat upp det och det finns lågtsportchassi till T6 AWD. Då får du T6 med samma kör egenskaper som vilken r-design som helst. Dock utan nivåreglering. Men oftast så kör man väl inte rally med bilen full i tunga saker :mrgreen:
av pm922
Hej!

D5 är en trevlig motor men den kan aldrig lira i samma division som T6. T6 är en helt underbart sofistikerad bekantskap. Den smyger iväg om du vill och ryter i så du får ståpäls när det behövs. Jag skulle välja T6 varje dag, vilket jag också gör när jag hinner först till nyckelskåpet på morgonen. 8)

Den drar ungefär som de 5 cylindriga turbomotorerna, lite för mjukt orginalchassie kanske men ger en skön åkkomfort. R-design chassie med 18" är betydligt mer hårdhänt i hantering av passagerare i bilen.

Kört en del D5 i en MY11 XC60 samt har förmånen att köra den i D5 AWD "blåljus" edition varje dag på jobbet. Den morrar på ganska bra men är rätt trist i sin karaktär. T6 har just det: karaktär!

Lycka till med ditt val.
av improwise
ZizzoZ skrev:det och det finns lågtsportchassi till T6 AWD. Då får du T6 med samma kör egenskaper som vilken r-design som helst. Dock utan nivåreglering. Men oftast så kör man väl inte rally med bilen full i tunga saker :mrgreen:
Jo, har sett det, vilket iaf är ett fall framåt (förutsatt att det är samma chassi som i R-design men det får man väl förmoda). Dock antar jag att det inte fungerar med Four-C och då är väl kanske Four-C att föredra?

Men stolarna är nog det som mest bekymrar mig, i och med att så många är missnöjda med Dynamic och standardstolarna säkert inte är någon succé om det börjar svänga lite...
av ZizzoZ
improwise skrev:
ZizzoZ skrev:det och det finns lågtsportchassi till T6 AWD. Då får du T6 med samma kör egenskaper som vilken r-design som helst. Dock utan nivåreglering. Men oftast så kör man väl inte rally med bilen full i tunga saker :mrgreen:
Jo, har sett det, vilket iaf är ett fall framåt (förutsatt att det är samma chassi som i R-design men det får man väl förmoda). Dock antar jag att det inte fungerar med Four-C och då är väl kanske Four-C att föredra?

Men stolarna är nog det som mest bekymrar mig, i och med att så många är missnöjda med Dynamic och standardstolarna säkert inte är någon succé om det börjar svänga lite...
jag e hel nöjd med mina dynamic stolar, sitter skönt i dom, åker många långa turer och aldrig några problem. Lika om man kör rally så sitter man som ett smäck i stolen.

Det är samma chassi som i r-design förutom att det inte är nån nivåreglering(e ju inte i chassit men om man väljer lågtsportchassi så kan man inte välja nivåreglering).
av improwise
Så, frågan som väl måste ställas, av er som rekommenderar T6an framför D5an (vilket verkar vara nästan alla)...kör ni själva T6an och om inte, varför?
av Vanilla
improwise skrev: Men stolarna är nog det som mest bekymrar mig, i och med att så många är missnöjda med Dynamic och standardstolarna säkert inte är någon succé om det börjar svänga lite...
Dynamicstolarna är världsklass! De som är missnöjda jämför med stolarna i V70N och BMW:s bästa stolar. Självklart är det lite trist att Volvos stolar tappat lite i klass, men det från en extremt hög nivå. För oss som är lite mindre, under 180cm, är de nya stolarna minst lika bra.

Visst, det är bara min personliga åsikt i frågan...
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Provkörde D3, D5 & T6 innan mitt V60 köp och D5 var helt OK för att vara en diesel, rejält råstark o.s.v., men efter att ha tagit en tur i T6:an var man ju såld. Så mycket mer sofistikerad och trevlig karaktär, långt mycket mer "premiumkänsla" än dieseln. När jag klev ur T6:an med ett förmodligen lite fånigt leende sa säljaren direkt "du skall nog inte ha diesel va?".

Vill minnas att det skiljde 20000 mellan D5 AWD & T6 när jag beställde min V60, i den prisklassen som dessa bilar ligger i är det inte så mycket pengar. Skatten är väl fortfarande lägre på T6 än på D5 AWD och det skiljer inte mycket i försäkring. Förbrukningen är ju stor skillnad, men det kommer jag att betala med glädje för att få en så trevlig motor.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vanilla skrev:Dynamicstolarna är världsklass! ... Självklart är det lite trist att Volvos stolar tappat lite i klass...
Du säger det ju själv. Alltså är de inte där de har varit. Jag sitter fortfarande bättre i bilen från -94 än i den nya. Att det sen är plysch och inte skinn i gamlingen gör ju sitt till, förstås. Blir halkigare i de nya.

Men de är snygga att titta på. Jag är inte missnöjd med hur de ser ut. Dessutom vänjer kanske rumpan sig...
Bild
Bild

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]