Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av charta360
Det är ett litet glapp i ratten, ungefärligt 2cm som man kan vrida på ratten utan att det börjar svänga.
Styrningen känns jämn, går lätt och upplever inte nå problem med bilen när jag kör.

Jag har kollat knutar som finns inne i bilen och kollat styrleder (vid däck) och inte hittat något där. Det enda jag inte kollat än är styrväxel, det jag sett är att styrlederna efter styrväxeln inte rör sig motsvarande mot rattens utslag/rattstångens rörelse. Endast ett par millimeters rörelse när man 'studsar' ratten i det område som det glappar, de rör sig lika litet på hö/vä sida.

Så det är före eller vid styrväxeln det verkar glappa, vad jag tror just nu. Kommer att kolla där jag kan kolla på styrväxeln imorgon.

Finns det möjlighet att justera detta i eller vid styrväxeln?
Finns det mer ställen jag bör leta?
Är det ett normalt glapp?
av metalHJ
Så länge det inte upplevs som en säkerhetsrisk under körning kan det ju inte vara så allvarligt, men det är klart att glappt ska det ju inte vara. För bra känsla i ratten ska det ju kännas som en solid enhet ända ut till hjulen, inget glappande på vägen.

Skulle lägga en röst på styrväxeln efter allt du redan konstaterat. Den är ju mekanisk och slits ut som alla andra rörliga delar!
av charta360
Tack.

Kom inte åt att kolla som jag trodde, så måste 'anstränga' mig mer.

I alla fall så märkte jag att det saknades olja i styrservo, men tja, kanske har tur där.
Eller tur(?), allting är relativt.
av metalHJ
Ser inte lösningen till att lite olja skulle ta bort glappet? Det som händer med för lite olja är ju att servon inte fungerar tillfredsställande, inte att det skulle glappa mera.

Så själva grundproblemet ligger nog fortfarande i styrsnäckan. Kan tänka mig att snäckorna får ta lite stryk på just x40 fas1 då framvagnen inte är världens bästa konstruktion. Jag har problem med kärvande fjäderben som kärvar uppe vid fjäderbenstornet när jag rattar! En följd av detta är att både servo och styrsnäcka får arbeta betydligt hårdare än vad som är tänkt. Och kan tänka mig att fler bilar än min lider av detta problem!

Upplever inte samma sak på min fas 2'a, den går som en dans i styrningen med enda skillnaden att ett stabilisatorstag har gett med sig så han vill kännas lite ostabil.
av charta360
Håller med, är själv lite skeptiskt till att det skall vara oljan. Styrningen känns jämn och fin annars, så nivån kan inte vara så låg. (Men skall fylla på 'snart'.)

Igår, natt, när jag kollade detta så hade jag inte motorn igång. När jag nyss var ut och testade med motorn igång så är det inte samma glapp och hjulen rör på sig lite granna när jag rör lite på ratten. Glappet märks i ratten vid landsvägsfart och rattutslaget inom glappet är då lika stort som när jag testade utan motorn igång.

Jag hade också tänkt att jag skulle kunna ta bort någon damask där rattstången går in i styrväxeln. Det enda jag hittade var inne i bilen.
Men skulle jag alls kunna se något glapp? Jag tänker att glappet måste isåfall vara inne i styrväxeln.
Så min fundering då är om det enda jag kan göra om jag inte hittar något annat fel är att byta styrväxeln för att se om det var problemet?
av metalHJ
Är inte glappet mera än efter din förklaring skulle jag ärligt talat inte bry mig om det! Det är varken värt mödan eller jobbet på en så pass "gammal" bil, så länge det inte är sönder eller utgör en säkerhetsrisk.

Det beror på hur mycket du värderar din bil, betyder den mycket för dig och du vill ha den i toppskick så ska du ju givetvis ordna till det så det känns som nytt. Men är det bara en bruksbil som har några mil på nacken ser jag inte anledningen till att engagera sig.

Dessutom tror jag att det är svårt att se något glapp, jag är osäker om du överhuvudtaget kan öppna styrväxeln på ett smidigt vis.
av charta360
charta360 skrev:.

Jag har kollat knutar som finns inne i bilen...
Här hittade jag något som jag missade, vid rattaxelknuten, där rattstången sitter in.
På vänster där finns det ett område som är glappt, jag kan pressa in ett bladmått på 0.10mm.
Funderar på om jag skall chansa och ta en från skroten för att se om det blir skillnad.

Hur gör man när man sätter fast den i resten av rattstången, vågar jag använda bultar?
Skulle jag kunna testa att pressa ihop den som för närvarande sitter monterad med ett passande verktyg, rörtång t.ex.?

Det som bekymmrar mig är ifall det blir påtaglig högre risk vid kollision, den deformeras inte som den skall om jag ersätter med bultar, eller om jag pressar ihop den att den då helt enkelt spricker rätt som det är när jag svänger.
Just nu så ser det ut som om den sitter med någon form av nitar, kanske aluminium, vet inte. Man ser de två vita prickarna vid vänstra ändan, där sitter det någonting som verkar gå igenom den andra delen av rattstången som man sticker in i denna del.

Bild
av Adressko
Hej alla glada,

jag hade exakt sammar problem på min 97a, bytte hela rattstången och problemet vart åtgärdat... kostade 1100:- på bildelsbasen.se ink frakt

tog typ 2h timmar att byta, det krångligaste var att byta tändlåset, annars inga problem...
av charta360
Det lutar åt att göra det för mig också. Men då försvinner lite av charmen med att laga. ;)

Dels för att passformen på denna del jag kollade på måste vara riktigt tajt och jag kan själv inte komma på hur de gör detta på fabrik.

Antingen pressar de ihop röret eller så använder de någon form av packning mellan rör och den hylsan till den sista knuten. (Ren spekulation.)

Jag pressade in ett liten bit från ett stålmåttband och det blev lite bättre, men det är svårt att trycka in den mer än typ en mm.

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]