Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joyyeboy
Hej,

Jag har påhälsning av inbrottstjuvar i min Volvo 855 1996:a med elektronisk startspärr runt tändningslåset.

Nu till min fråga, tändningslåset har de brutit upp och tagit bort, så endast bottenkontakten samt rattlås-klacken sitter kvar inne i låshålet. Rattlåset kan jag koppla förbi genom att kila spärren och motorn kan jag starta genom att vrida om startkontakten med en skruvmejsel och motorn startar pga att jag har den riktiga startnyckeln i närheten av antennringen till startspärren. Räcker det att köpa ett begagnat tändningslås på skroten eller behöver jag något mer? Ska det vara någon metallbit mellan tändningslåset och bottenkontakten som vrider runt strömställaren i bottenkontakten? (ser ut att vara några centimeters mellanrum)

Eventuellt blir det väl andra nycklar om jag köper ett begagnat tändningslås, då får jag lösa startspärrens funktion på något sätt, antingen genom att ha kvar originalnyckeln samt nyckel till det nya tändningslåset, eller har ni några tips?

Tack på förhand!
Värmare XC60 22-

Och då va motorn 25 grader varm alltså[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]