Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av classeb
Jag ska byta gasspjället på min s80 -01.
Måste de vara samma nummer på dom,eller kan man ta nåt hur som?
Måste man uppgradera den eller funkar den direkt?
mvh: Claes
av Per L
Om jag vore du skulle jag för det första försöka få tag på ett gasspjäll med gul etikett. Dom är bättre än de med vit etikett! Fast det vet du väl redan då denna fråga är en av de mest omdebatterade här på forumet. Då skall du söka efter ersättaren med gul etikett till det nummer som du har på ditt gasspjäll (med troligen vit etikett).
Jag ställde samma fråga när jag skulle köpa ett nytt gasspjäll till morsans S60 -01 140hk och fick svaret att ett spjäll med "annat nummer" än det som satt i hennes bil ville han inte sälja då han inte kunde garantera att det skulle fungera (han= http://www.atech2.com)

Det slutade med att jag köpte ett begagnat gasspjäll med gul etikett från en S80 -01 140 hk och satte på morsans S60 -01 140 hk. Det funkade perfekt direkt och har sedan funkat i ett par år utan om- eller nyprogrammering.

Per L
Användarvisningsbild
av wissel
Tänk på att om spjället som du köper suttit i en Turbo motor
så går det inte att ladda i en 140-eller 170 Sugis.......olika spjäll.
:)
av Per L
Det problemet borde inte uppstå om han köper ett spjäll med samma nummer som på sin bil (troligen med vit etikett) eller ett spjäll med gul etikett med ett nummer som ersätter numret med vit etikett. Vilket "gula" nummer som ersätter rätt "vita" nummer var rätt lätt att ta reda på kommer jag ihåg. Det lättaste kanske är att kontakta VOLVO. Alternativt söka på nätet.

Per L
av classeb
Då har jag bytt gasspjället på bilen med samma nummer som mitt gamla.
Men då kom felkoden prestanda reduserad fram.
Gasspjället svarar inte riktigt på gasen och när ac hoppar igång så dör motorn.
Jag bytte packningen för c:a 1månad sen.
Måste jag kanske byta den igen?
Kan det hjälpa med en ny programvara?

mvh: Claes
Användarvisningsbild
av Magnus308
Det räcker inte att sätta dit ett spjäll med samma artikelnummer, Har du en 2001 finns en massa canbusversioner vilket innebär att du ändå måste till Volvo och byta programvaran annars funkar det inte.
av 2444ever
Får man fråga vad ni i tråden som köpt begagnat MM-spjäll med gul etikett gav för dessa?
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]