Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Hej,

En fråga om keyless-systemet på min nya XC70.

Jag trodde att jag ställt in systemet så att när bilen låses upp, så låses alla dörrar upp, men vi får en skum effekt i alla fall.

Om vi parkerar bilen och frun hoppar ut för att öppna dörrarna för att lyfta ur barnen så kan hon ej öppna dörrarna utifrån. Det är först när jag också hoppar ur och kommer runt bilen, och har nyckeln i fickan, som dörrarna kan öppnas utifrån. Alltså stänger keyless-systemet henne ute från att öppna dörrarna.

Kan det vara någon menyinställning för låsen jag fattat fel och i så fall vilken? Jag har slagit av alternativet att dörrarna låses när bilen rullar iväg, det vet jag.

Eller låter detta som en bugg i systemet?
av Maccie
@Momentum:

Förstår inte riktigt vad du syftar på.

Bilen är låst, jag låser upp den, vi sätter oss och kör, kommer fram och slår av motorn på destinationen, frun klivet ur...och kan inte öppna dörrarna utifrån. Det är bara jag som har nyckeln i fickan som kan göra det. (Omvänt givetvis om frun kör...)
av Steff 99
Har du så att dörrarna låses automatiskt när du kör iväg, så skall det fungera som du beskriver, det skall inte gå att öppna dörrarna utifrån när nyckeln är i bilen.
Du kan ta bort automatlåsningen i menyn ..titta i instruktionsboken där finns olika alternativ även hur du låser upp utifrån.
Användarvisningsbild
av Momentum
Maccie skrev:@Momentum:

Förstår inte riktigt vad du syftar på.

Bilen är låst, jag låser upp den, vi sätter oss och kör, kommer fram och slår av motorn på destinationen, frun klivet ur...och kan inte öppna dörrarna utifrån. Det är bara jag som har nyckeln i fickan som kan göra det. (Omvänt givetvis om frun kör...)
Precis - Varför är dörrarna låsta då du kommer fram? Du har ju låst upp och satt in ungarna, så vem har låst?
Jag tror att du har automatlåsningen på, får ni dra två gånger i öppningshandtaget innan frun kommer ut
av ZizzoZ
Maccie skrev:Jag har slagit av alternativet att dörrarna låses när bilen rullar iväg, det vet jag.....
Så skriver Maccie i första inlägget
av Maccie
Exakt. När jag först hade bilen hade jag autolås aktiverat ett tag. Inifrån bilen fick man dra i dörrhandtaget 2 ggr för att komma ut.

Detta avaktiverade jag efter ett tag.

Ändå beter sig keyless/dörrarna så här. Varför?
av Steff 99
Har du kollat i vilket läge låsknapparna är när dörren inte går att öppna ?
Är dessa i öppetläge då har du fel någonstans om dörrarna inte går att öppna utifrån.
Användarvisningsbild
av apersson850
Har det något med barnsäkerhetslås i bakdörrarna att göra? Jag har inga så små barn numera, så jag har inte provat vad som händer om man har bakdörrarna spärrade för öppning inifrån. Om det skulle påverka på detta sättet också, alltså.
V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]