Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Infide
Jjena. Volvo 740 GLT 1990 B230F. Monterade loss toppen pga fel i förbränningsrum. De små rören som går från vardera avgasport av avkapade och igenlödda. TIttade på min 740 från 87 med B230K-motor. Där går de rören till en ventil som går in i luftburken (EGR/ERG). Från den går även en kabel. Något sånt sitter inte på min bil. Nuvarande topp har inga rör eller ens fästen för det. Kommer jag komma igenom besiktningen?
Användarvisningsbild
av Rirojej
Liknade fråga och liknande svarades på 7/900 klubben
TISA skrev: japp B230F motorn har så vitt jag vet inte EGR och har aldrig haft, den har katalysator istället.

låter som om din motor har fått grenröret bytt nångång till en äldre modell..

det bör inte innebära några bekymmer på bes, så länge katalysatorn sitter där den ska o gör sitt jobb.
av Infide
Ok tack för svart.

OT: Har detta forumet samt 7/900-forumet något gemensamt? Eller samma ägare kanske? I andra bransher får man knappt nämna andra forum som behandlar samma ämne. Har jag missat nått?
Användarvisningsbild
av Rirojej
Vet ej ;) men jag är ofta på båda och har nämnt 7/900 innan .. finns även ett forum bord här för andra klubbar
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]