Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Har sökt lite men hittar just inga bra trådar om det.
Vet att jag har sett flera stycken förut men nu hittar jag dem inte :S

Jag har problem att det kommer ingen kyla på passagerarsidan.
på förarsidan kommer det kyla men tycker att det är lite dåligt men det kanske inte ska komma mer.Men man märker helt klart att det kommer kall luft.

Iallafall på passagerarsidan kommer det ingen kallluft alls, även om jag provar och stänger dem andra spjällen på förarsidan så kommer det ingen kyla...

Inga felkoder som tyder på att nått är konstigt heller.
kompressorn slår till och från så den drar ju kopplingen.

bilen är en V70N-00a som gått 21.500 mil
Senast redigerad av 1 jaob, redigerad totalt 0 gånger.
av alesis
Du ska fylla på din AC så kyler det igen.
AC/ECC prioriterar förarsidan när den inte kan kyla ordenligt.

Besök närmaste bilkylsfirma för läcksökning och påfyllning.
Finns många firmor som provtrycker systemet gratis, påfyllning får du nog hosta upp några hundralappar för.
Användarvisningsbild
av jimDK
av jaob
Borde det inte bli en felkod om det är för lite gas ?, men det kanske inte finns någon sådan.
Borde det inte komma kyla på passagerar sidan om jag stänger spjällen helt på förarsidan ?
Bilen är ju ca 11år gammal.

Vad kostar det att provtrycka systemet samt fylla på ?
av jaob
alesis skrev:Du ska fylla på din AC så kyler det igen.
AC/ECC prioriterar förarsidan när den inte kan kyla ordenligt.

Besök närmaste bilkylsfirma för läcksökning och påfyllning.
Finns många firmor som provtrycker systemet gratis, påfyllning får du nog hosta upp några hundralappar för.
Hur säker är du på att det kan vara detta fel ?.
Jag tycker det är konstigt att om jag stänger spjällen på förarsidan så blir det inte kallare för det på passagerarsidan.

Har fått tag i en som fixar det billigt åt mig samt att han fyller i spårmedel också så är det lättare att hitta om det är en läcka.
Han hade dock inte hört talas om detta problem.

Men va ingen större kostnad så det är väl bara att prova.
av jaob
Va och fyllde på idag och det va inte mycket kvar i systemet.
Fyllde på spårmedel så får väl se om man kan hitta vart det läcker.

fanns 345gram kylmedel kvar i systemet och det ska vara 1kg.
Acn blev mycket bättre den behövde inte blåsa lika mycket samt att nu kom det kall luft från båda sidorna.
av jaob
Tråkig nyhet ida :(

Den kyler fortfarande bra men hitta läckan på kondensorn i nedre hörnet, spårmedlet hade trängt fram :(
Att lämna in den är inte ett alternativ då bilfan har kostat på tok för mycket den sista tiden.

Hur fixar man detta bäst.
vilken skulle ni valt ?

Biltema har kondensor för 999kr men är Väldigt skeptisk till den och ev dålig passform.
Skroten tar 2000 kr för en begagnad men den kan ju vara i dåligt skick.
Mekonomen tar 2300 kr för en sprillans ny, kvalitet ?
Skruvat.se tar 2000 kr
Volvo vet jag inte va dem tar,gissar på mycket mer.

Måste man byta torkfilter ?
Hur mycket packningar är det som man behöver byta om man byter kondensorn.

tacksam för svar och gärna från några som bytt den själva och hur ni har gått tillväga...
av xxargs
Ny torkfilter skall alltid monteras in om man öppnar systemet - är den ett antal år gammal så bör den bytas ut ändå egentligen då fukt alltid sakta tränger in genom slangarna och till sist blir filtret mättat på vatten.

nya O-ringar (smorda med PAG-olja) skall alltid sättas in på dom delar som lossas (dvs. det som är omkring torkfiltret och kondensorn) kolla med volvo resevdelar eller AC-komponent säljföretag som avanti om det inte finns färdiga kit. Ringarna är ofta lilafärgade eller liknande självlysande och jag gissar att det är viton O-ringar då dessa alltid är i annan färg än standard svarta O-ringar

Använder du dom gamla ringarna så är risken stor att dessa läcker när du senare åker till kylnissen för provtryck och påfyllning och det blir en ytterligare vända. du eller kylnissen behöver också fylla på PAG-olja och man räknar med 30 ml per 'stor del' dvs. torkfilter (som har mycket olja i sig) och kondensorn ger tillsamman behov av 60 ml extra olja.

att tänka på - torkfiltret monteras strax _innan- vakumsugning - max 15 minuter från att torkfiltret öppnats ur sina förslutningar tills vakumpumpen börja vakumpumpa anläggningen - mao. denna montering görs hos den som har vakumpumpen!!

Om man tänker fylla själv (som är olagligt om man fyller med R134a, men troligen inte olagligt om man fyller med gasolblandning) så måste man ha vakumpump, provtryckutrustning, kölmedieläcksökare, manometerställ mm. allt som behövs och det är bara för den riktigt avancerade hemamecken som också kostar på sig att skaffa prylarna som behövs.
av jaob
Låter knepigt.. går det att byta filtret på plats utan att riva ner halva bilen ?.
För jag hade ju tänkt att byta alla grejer hemma för att sedan åka och fylla på när allt är klart. Men blir ju svårt om det är som du beskriver med torkfiltret.
av xxargs
Det bästa är ju om man har egen vakumpump...

Beror också på hur bra kontakt du har med kylnissen - en del gillar inte alls att privatpersoner rotar i systemet utan vill göra det själva med full timpris och sonika vägrar att fylla om de ser att någon annan mekat där - och tex. ser en en ny kondensor...

hittar man resonabel kylnisse och kör på löpande timräkning kan man minska kostnader genom att förbereda
och ta bort onödiga plåtar etc. lossa på fästskruvar etc. så att det är lätt att komma åt att byta/montera när du väl är hos kylnissen. Alternativt så låter du den gamla sitta kvar tills du kommer till kylnissen och ger honom den oöppnade torkfiltret till honom inför fyllningen. som sagt tidsfaktorn är viktig här då filtret suger fukt som en dammsugare så fort anslutningarna öppnas - du ser det iofs inte men skulle du lägga filtret på en våg så skulle den sakta bli tyngre och hela filtret bli jummen en stund.

Som exempel på hur fort det kan jobba är att ta en riktig kall läsk ur kylen, typ nollgradig och notera ur snabbt det kommer imma på den redan efter några sekunder - skrapade du av den där imman och mätte mängden så kanske du skulle få ihop kvarts kryddmått vatten redan efter en minut.

en torkfilter suger minst 10 gånger värre och den kanske är mättad efter 10 gram vatten, vilket gör att efter en timme med öppna anslutningar så har den blivit ganska mättad och gör inte mer nytta än en rörskarv.

---

vakumpumpningen som görs är dels att ta bort luft ur systemet men också att få bort fukt från alla ytor som har sugits in från luften i oljehinnan/plasten medans du har haft systemet öppet - och det kan vara ganska mycket och mer än vad torkfiltret klarar ensamt.

plocka man i torkfiltret lång i förväg så kommer filtret att sakta suga systemet (halv)torrt och när man åker till kylnissen så är systemet redan hyffsat torrt - men torkfiltret är nu mättad och egentligen behöver bytas till en ny igen hos kylnissen om den i fortsättningen skall hålla systemet torrt.

ibland kan systemen vara så fuktiga invändigt att man måste låta vakumpumpen gå många timmar/hela natten innan man kommer ned till stipulerande vakumnivån (under 2 mBar stadigvarande med kran mot vakumpumen stängd) och i dessa fall skulle man först vilja pumpa med den gamla filtret kvar över natten och därefter byter man till den nya filtret och vakumpumpa igen - dock bara en halvtimme nu - men så här noga kan i stort sett bara GDS:are vara medans en AC verkstad blundar för detta då det annars innebär att bilen måste vara kvar över natten och inte en entimmesjobb längre.

torkfiltrets egentliga uppgift är att torka oljan (då en vakumsugning inte biter på tjockare oljelager) och extrafylld påfylld olja är också relativt fuktig (ca 50 ppm) som filtret också skall torka upp samt att ta hand om fukt som sakta hela tiden kommer igenom gummislangarna med tiden

Att man måste hålla det torrt är dels för att fukten inte skall bilda droppar och frysa och proppa igen expansionsventilen vilket med R12 var ett problem då det var så löjligt känslig för fukt medans R134a tål lite mer då det kan hålla lite vatten. Men framförallt är att fukt har en nedbrytande verkan på PAG-oljan som kompressorn är smord med (är oljan svart så är den inte frisk alls och systemet inklusive kompressor bör tvättas ut och byta både torkfilter och all olja) .

10 ppm fukt är halten man önskar komma ned till och 50 ppm är den övre accepterade gränsen. Det är väldigt torrt i en AC och motsvarar fukthalten mellan 0.8 till 4 % Rh vid 25 grader i gasen.

---

om man själv vill ha full frihet i sin mekande så skaffar man utrustningen (manometerställ, vakumpump mm.) och ta in tillräckligt kunskap för att klara av AC-jobbet själv utan kylnisse inblandat.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]