Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Padan
Jag har fått bytt mina givare bak efter att lampan till ABS tänts o släcks om vart annat, ibland fungerat o ibland inte. Detta gjordes på verkstad.
Efter besöket är nu lampan tänd hela tiden, +felkoderna är samma som innan. "kabel fel högerbak och vänster bak".
Fick då höra att det troligen var boxen som var trasig. Detta hände innan sommaren.
Hade inte pengar till ny box, men köpte ny box igår och har nu fortfarande samma fel.

Började då mäta ohm från kontakten vid absboxen, och märkte då att höger o vänster fram är 1080 och höger o vänster bak är 740. Provad även i skarven till givarna bak, under mattan i bagaget. fick 740 där oxå.

Kan det vara så illa att verkstaden råkat montera fel kabel/givare. För innan bytet så fungerade abs ivarjefall ibland.
Blev lite fundersam när stor skillnad i ohm mätningen var så stor, bak och fram?

Jag har inte kollat "kransarna" där givarna sitter i bakhjulen, men hoppas att verkstaden hade koll på detta.

Frustrerad amatör.....
Senast redigerad av 1 Padan, redigerad totalt 0 gånger.
av Padan
Ingen som känner till om 1080 ohm i framgivarna och 740 ohm i bakgivarna låter rätt? Läst alla inlägg om abs jag kunnat hitta i ert forum.
Verkar som om man inte har kransar bak som givarna läser, utan det sitter någon magnet i navet. Eller har jag fel. Köpt Haynes verkstadsbok, men hittar ingen info om just detta.
Glapp i tändningsnyckeln som oxå tas upp har jag inte.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ska ligga mellan 1040 & 1160 ohm.
av Padan
Jocke S. skrev:Ska ligga mellan 1040 & 1160 ohm.
Tack för hjälpen.
Får bli ett besök hos verkstaden som monterat givarna bak. Kan blivit fel på något vis. :roll:
av *pettson*
Padan skrev:
Tack för hjälpen.
Får bli ett besök hos verkstaden som monterat givarna bak. Kan blivit fel på något vis. :roll:
Nyfiken på hur du kom fram till att det inte skulle vara kransar bak?..
av Padan
*pettson* skrev:
Padan skrev:
Tack för hjälpen.
Nyfiken på hur du kom fram till att det inte skulle vara kransar bak?..
Trodde inte det fanns kransar bak. Läste fel i en tråd, handlade visst om V70 -02. :oops:

Tyckte mig se att man har kransa på baksidan av "skivan" innanför bromsskivan.
Jag kan mycket väl ha fel. men tänkte plocka ner det i helgen. Alltid lär man sig något. :P
av *pettson*
Innan du plockar ned nåt..
Du har inte glapp i tändningslåset så det är slappt i lägena? Isåfall försök vrida tillbaka nyckeln lite för att se om ABS lampan släcks.
av Padan
*pettson* skrev:Innan du plockar ned nåt..
Du har inte glapp i tändningslåset så det är slappt i lägena? Isåfall försök vrida tillbaka nyckeln lite för att se om ABS lampan släcks.
Har provat med tändningen, men utan framgång.
Det enda som inte är kollat är kransarn. Misstänker att trummorna måste av för att komma åt att se dom.
Brukar man byta kransar när dom är dåliga eller är det läge att byta lagret det sitter på?
av *pettson*
Kransarna är ytterst sällan dåliga bak, men om och när, dom blir det så är det oftast dags för lagren med.
av T-rex
Förstår inte hur verkstaden kunde lämna ut bilen med fortfarande tänd abs lampa om man lämnar in bilen för det, reagerade inte DU på det när du hämtade bilen??
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]