Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Björkman
Hej
Jag köpte min första volvo 850 i dag som rullar 23000 mil

Jag har redan sprungit på ett problem ni killar/tjejer kanske kan hjälpa mig med.

Hur kopplar man bort larmet och startspärren..

Flera ggr jag öppnat bilen och klivit in i den börjar blinkisen blinka och bilen går inte att starta :cry:

Sen får jag gå ut och låsa upp den och låsa flera ggr innan de slutar..

så enklast vore att koppla ut de men hur ?????

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala
av zzzoder
larm och startspärr i samma?
till larmet så kan du ju bara klippa en kabel.. alt att de finns ngn säkring nånstans som du kan knycka.. startspärren vet jag desvärre inte.
Användarvisningsbild
av dahumbug
Jag antar att du har en fjärrkontroll som du ska öppna bilen med. Om du inte låser upp med den så avaktiveras inte larmet och immobilizern (startspärren). Om du låser bilen med nyckel så kan du låsa upp med nyckel men om du låst bilen med fjärren måste du låsa upp med fjärren. Hoppas du förstår hur jag menar....
Användarvisningsbild
av Björkman
Hej
Ne jag har ingen fjärr utan låser med nyckel

Upptäkte i dag om jag låser och låser upp på passagerar dörren funkar larmet fint..

Då är frågan vad är det i förrardörren som är trasigt ??

Kanske kan vara värt att laga då det måste sitta i dörren efter som det funkar fint i passagerar dörren eller har jag fel ?

Bilen är en Volvo 850GLT 1992

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala
Användarvisningsbild
av dahumbug
Öppna upp dörrsidan och kolla! Antagligen är det väl en kontakt som tillhör larmet som inte fungerar. Prova att byta (om det går) från passagerardörren till förardörren. Det kan ju vara så att styrenheten för larmet är trasig också men man får leta sig fram!

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Björkman
Hej
Tackar för tippset..

Men när jag vridet om nycken i dörren... vad är det i dörren (låset) som gör att larmet aktiveras måste väll sitta en kontakt eller något inne i dörren vid låset ?

Om någon vet.. vilken del jag ska skruva ut ?

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Ta bort låskistan, klipp av kabelklämman och ta bort tejpen. Peta bort kilarna i kåpans fäststift (pilligt, var försiktig så de inte går sönder). Öppna. Nu ser du brytaren, det är en mikrobrytare - fram med lödkolven, löd bort och dit en kabel i taget så dom hamnar rätt. Montering i omvänd ordning. Voilá! :)

Alternativt kan du testa att låsa upp och vänta en sekund innan du går in i bilen. Larmen är lite tröga, har själv en -92'a som behöver lite betänketid innan den fattar att man låst upp. Dock brukar det bara bli så att den tutar till lite, och sen slutar av sig själv.
Användarvisningsbild
av Björkman
Hej
Ok.. först ska jag prova vänta en stund.. värt att prova :D

Annars ska jag prova det du skrev tack för hjälpen :wink:

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]