Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Alla!
Jag har en S40 2,0 16 v, 97:a, som jag köpte för nån månad sedan. Nu har lampan "lambda" börjat tändas efter någonka kilometers körning . Bilen går som den ska och inget annat händer. Får bilen stå avstängd några minuter, slocknar lampan, och kan sedan vara släckt i flera dagar, sen kommer det tillbaka igen.
For in på verkstan o de sa att lambdasonden skulle bytas, ok det ska väl ordna sig.

Jag undrar nu om någon har erfarenhet av universal-sonder, som ju är bra mycket billigare :D (369:-) än original ?
Det är mycket möjligt att det är en defekt lambdasond. Men lampan som tänds indikerar på allt som har med motorn att göra. Läs ur felkoder så slipper du förhoppningsvis slippa byta delar på måfå.

Sent from my GT-S5660 using Tapatalk
Tack för svaret.

Jag var ju in på verkstaden o på datorn stod det lamdasonden. Men varför indikerar den bara ibland?
Man tycker ju att om sonden är felande ska lampan lysa hela tiden? Men det kanske har att göra med bränsleblandningen?

Jag har beställt en universal-sond från Skruva, så får vi väl se om det hjälper.
Läs ur felkoder så slipper du förhoppningsvis slippa byta delar på måfå.
WORD!! å åk till en annan verkstad.. de som säger lambdasonden måste bytas utan att läsa av felkoder
är precis som doktorer som säger ta 2 panodil när en kommer in med huvudvärk ,å det senare visar sig att det är en tumör...sjukt trött på dessa "nissar"!!!

mvh bengt
Kolla om muttrarna till avgasgrenröret är lösa, var så på min. Motorlampan tändes och lös ca: en vecka och därefter var den släckt ca: en månad (använder bilen varje dag).
Efter att muttrarna blivit åtdragna är allt frid och fröjd :)

// Tomas J
rudarmy skrev:
Läs ur felkoder så slipper du förhoppningsvis slippa byta delar på måfå.
WORD!! å åk till en annan verkstad.. de som säger lambdasonden måste bytas utan att läsa av felkoder
är precis som doktorer som säger ta 2 panodil när en kommer in med huvudvärk ,å det senare visar sig att det är en tumör...sjukt trött på dessa "nissar"!!!

mvh bengt
Nu hade han ju fått koderna lästa och datorn sa att det var lambdasonden.. :roll:
Ja, det stod ingen specifik kod på datorskärmen, endast "lambdasond felaktig".
Jag hör inga ljud som skulle kunna tänkas bero på läckage, men jag ska be dem kolla det med grenröret när jag åker dit nästa gång. Men tack för tipsen, det är alltid bra att veta bad andra har för erfarenheter.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]