- tor 04 aug 2011, 00:03
Hade tänkt meka lite med stereo samt handsfree. Har inte lött(?) så mycket i mina dar, så tacksam för lite rekommendationer och tips.
A. I första hand ska jag löda fast kablar i kontakter (som exempel kablar till en RCA-kontakt), samt skarva kablar, tja allt som dyker upp med kablage.
B. I andra hand kanske det blir lödning i styrenheter/kretskort (framtida behov, inte i samband med stereo/handsfree).
Har precis köpt ett litet set med en liten 15W lödkolv + tillbehör på Biltema 99:- (men inte öppnat ännu). Har en kraftigare hemma sedan flera år tidigare, vet inte W för den. Använde den lite till RCA-kontakter till min gamla (1979) hemmastereo, den har bara ingång för skivspelare o tape, så fixade till en liten modul med två fläktreglage från 240 för att ha fler ingångar :) Nåväl, där smälte plasten i RCA-kontakterna emellanåt när jag skulle löda ihop det hela.
Lite frågor:
A. I första hand ska jag löda fast kablar i kontakter (som exempel kablar till en RCA-kontakt), samt skarva kablar, tja allt som dyker upp med kablage.
B. I andra hand kanske det blir lödning i styrenheter/kretskort (framtida behov, inte i samband med stereo/handsfree).
Har precis köpt ett litet set med en liten 15W lödkolv + tillbehör på Biltema 99:- (men inte öppnat ännu). Har en kraftigare hemma sedan flera år tidigare, vet inte W för den. Använde den lite till RCA-kontakter till min gamla (1979) hemmastereo, den har bara ingång för skivspelare o tape, så fixade till en liten modul med två fläktreglage från 240 för att ha fler ingångar :) Nåväl, där smälte plasten i RCA-kontakterna emellanåt när jag skulle löda ihop det hela.
Lite frågor:
- Eftersom min gamla lödkolv känns för grov, är det enbart W man går på, eller är det temperatur (kanske blir automatiskt vid olika W)?
- Beroende på ovanstående, är det lämpligt med 15W för kablar/kontakter?
- Är det lämpligt med 15W för styrenheter/kretskort?
Var ju med tunn lödtenn i setet, och att det är smal spets på lödkolven, kanske så enkelt att det är det som är grejen. - Eller investera i lödkolv där man kan reglera temperatur, kostar dock 800:- på Biltema.
- Och den ständiga frågan, hur är Biltema med dessa grejor, jämfört med t.ex. Clas Ohlson, eller något annat som rekommenderas?
- Leder tennet lika bra som kablarna? Alltså är det viktigt att kabeln har rejäl kontakt, eller funkar tennet lika bra?
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)