NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pippolei
Det har du helt rätt i.
Men eftersom jag nästan aldrig ligger över gränsen för däckens grepp så känns det som om man kan ta svängarna bättre iom bättre styrrespons och även bättre känsla för chassit (om jag någon nu förstår vad jag menar med det) :)
av dongan
Sen ska man tänka på att när däcken blir varma så ökar trycket.
Då kan man kanske vara uppe i maxtryck, eller över till och med.
Så man ska nog hålla sig strax över biltillverkarens rekommendation.
av Mahberg
Min farsa kör på 2,5bar i sina 195/65 R15 (även det som Volvos däckverkstad rek och alltid trycker i) på sin S60.

Själv har jag 2,6 i mina 205/55 R16 på S40n

3.0 i dem däcken låter helt vansinnigt! Det måste vara extremt hårt och stötigt att åka på.
av freak
En ganka enkel regel som funkar i dom flesta fall är att följa hjulets storlek (tum).

15 tum 2,5
16 tum 2,6
17 tum 2,7
18 tum 2,8
osv

Obs detta är fortfarande min tryck för att behålla en jämn slit yta
Användarvisningsbild
av ThomasT
Allvarligt talat...

Finns ju inget fakta bakom en sådan där generell lista, det förvirrar ju bara folk som inte besitter någon kunskap.

.
av freak
Fakta? finns ingen fakta på däcktryck prata med däckverkstaden som säger en sak biltillverkaren o däcktillverkaren en annan.
har jobbat på volvoverkstad i snart 13 år (första åren endast med däck) av ren erfarenhet kan jag stå bakom denna enkla metod som i allafall funkat väldigt bra för oss. Men upp till var o en hur mycket mann vill krångla till det.
Användarvisningsbild
av Nexus
2,5 kör jag i mina 205 55 16 på v70. Jämnt fint slitage.
Användarvisningsbild
av ThomasT
freak skrev:Fakta? finns ingen fakta på däcktryck prata med däckverkstaden som säger en sak biltillverkaren o däcktillverkaren en annan.
har jobbat på volvoverkstad i snart 13 år (första åren endast med däck) av ren erfarenhet kan jag stå bakom denna enkla metod som i allafall funkat väldigt bra för oss. Men upp till var o en hur mycket mann vill krångla till det.
Då är det ännu mer anmärkningsvärt att du generaliserar så grovt, och inte tar hänsyn till vilken bil däcken sitter på, var på bilen de sitter eller vilken typ av däck det är...

Självklart finns det fakta, men bara om man är intresserat av att lära sig något.

.
av freak
Som sagt detta är ingen fakta med det funkar bra i dom flesta fall. Har inte stött på nått bekymmer med standard dimensioner på ex volvo o renault bilar. Om nu inte kunden har eget tycke hur mycket tryck han vill ha. Alltid mycket bättre att ha lite för mycket en lite för lite tryck.
Men kolla gärna upp hur många olika svar du får på samma bil o samma dimension. :)
Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]

AI haha, kan inte skilja på bilens olika bat[…]

ljudet av ett dött batteri?

Verkar ju kass i mina öron.