- tis 02 aug 2011, 22:25
Jag tycker reglerna för släpvagnsvikt är trubbiga och i vissa fall även motarbetar trafiksäkerheten. Som exempel kan jag ta vår andrabil Ford Focus 1,8 FFV med tillåten släpvagnsvikt på 1200 kg (både B- och BE-körkort, begränsat av tillverkaren) och jämföra med en bekants bil XC70 D5 AWD med tillåten släpvagnsvikt på endast 1110 kg (med B-körkort). Focusen som är en vek, lätt och klen bil i jämförelse med XC70 får enligt reglerna för B-körkort dra ett tyngre bromsat släp. Focusen får med B-behörighet dra ett släp med en totalvikt på 89% av bilens tjänstevikt. Motsvarande siffra för XC70 blir endast 62%. Det verkar ju inte bli bättre år 2013. Det kommer fortfarande att krävas något komplement till den nuvarande B-behörigheten för att kunna dra mer med en stabil 4-hjulsdriven XC70 än en betydligt klenare, lättare och enbart framhjulsdriven Focus. Reglerna borde inte stirra sig blinda på enbart (en förhållandevis låg) tågvikt då säkra och stabila bilar vanligen faktiskt väger betydligt mera nu än för 15-20 år sedan. Jag anser att reglerna borde i större utsträckning ta hänsyn till bilens egenskaper i relation till släpets egenskaper då detta kan ha mycket stor praktisk betydelse för hur säkert och stabilt det totala ekipaget är att framföra på vägen. Visst man kan ju tycka att det är fritt att ta BE-behörighet och så är problemet löst men dagens regler godtar ibland med B-behörighet en högre släpvagnsvikt på en praktiskt sämre bil och det anser jag inte vara riktigt. Eftersom många husvagnars vikt är i området där viktfrågan med enbart B-behörighet är kännbart optimeras ibland bilköpet efter viktfrågan istället för att ta BE-körkort. I vissa fall medför detta en osäkrare fordonskombination.
Fabrikat: VOLVO B + XC70
Handelsbeteckning: XC70
Fordonet tillverkat: 2009-05
Växellåda: MANUELL
Tjänstevikt, kg: 1796
Totalvikt, kg: 2390
Max släpvagnsvikt, kg: 2100
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1110
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4490
Max lastvikt, kg: 594
Drivmedel 1: DIESEL