Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#543835
Well, visste inte var jag skulle lägga denna fråga, så det får bli här.
Kabel-härvorna i motorrummet ligger mycket i skyddsslangar (eller vad det kallas). I ändarna på dessa är det oftast några varv med el-tejp. Min fråga är om detta är "vanlig" el-tejp, eller någon lite proffsigare kvalité, eller annan typ. När jag drar några varv med en vanlig el-tejp så brukar den alltid släppa ganska snabbt tycker jag, i bilen min har de ju suttit sen födseln utan att släppa.
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#543841
2444ever skrev:Well, visste inte var jag skulle lägga denna fråga, så det får bli här.
Kabel-härvorna i motorrummet ligger mycket i skyddsslangar (eller vad det kallas). I ändarna på dessa är det oftast några varv med el-tejp. Min fråga är om detta är "vanlig" el-tejp, eller någon lite proffsigare kvalité, eller annan typ. När jag drar några varv med en vanlig el-tejp så brukar den alltid släppa ganska snabbt tycker jag, i bilen min har de ju suttit sen födseln utan att släppa.
En eltejp av bra kvalitet sitter i många år, förutsatt att den är monterad korrekt. Och yes det är en form av eltejp.
#551924
Tänkte jag använder en gammal tråd för ny fråga, tror inte TS har något emot det :)

Köpte vulktejp på Biltema, satte det på pluskabeln till batteriet sista biten innan kabelskon, har några små hål där efter multimetertest. Några dagar senare var jag ute och beskådade mitt verk, drog lite ned tummen över det - och några flagor lossnade direkt. Kände lite mer, och bitvis är det nästan lite sprött.
Dålig kvalité på Biltemas vulktejp? En annan firma som sysslar med bilelektronik tar över 300 för en rulle, har för mig att Biltemas kostade c.a 60, tyder ju på sämre kvalité kanske. Någon som har koll?

Och när jag ändå frågar, eltejp som tråden egentligen handlar om, är det bra kvalité på Biltema, eller bör inhandlas någon annanstans?
av *pettson*
#551967
Berätta vad hög kvalitet är för dej?
Jag vet om tejp som går att använda som vanligt i minus 15 grader. Vulktejp som går att använda i samma temp. Man får ge runt 900 för en rulle vulk. Samt runt 600 för en rulle eltejp.
Det är ju kalas om man ska använda det på dom premisserna vilket gör utbudet litet. När utbudet är så litet på specialprodukter så kostar dom. Återigen för att man kan..
Ska man använda vulktejp på normalt sätt så är det ju överdrivna priser. Firman med bilelektronik hade aldrig någonsin tagit och använt vulktejp själva om dom gav runt 300 för en rulle. Men det är klart, kan man fläska på så gör man. INGEN tejp kostar så mycket för att kvaliten är så mycket bättre enbart.
Har inte använt biltemas vulktejp så jag kan inte uttala mej om just den, men beter den sej inte som det förväntas av den så släng upp den på disken och fråga vad det är för fel och hur den förväntas göra sitt jobb om den blir spröd? Nu är inte vulktejp ett slitskydd utan ett fuktskydd som ska kompletteras med just slitskydd, men den förväntas inte bli spröd iallafall.
Biltemas eltejp tycker jag personligen är lite för plastig. Den går inte att sträcka som jag vill när jag lägger ett tejpförband.
#552097
jag tycker BIltemas vulktejp är dålig, det blir flisor av den efter ett tag. Stokvis som säljs av många är mycket bätte men lika billig (Och Nitto är jättebra).

Eltejp är Biltemas värdelös, väldigt plastig, själv föredrar jag Nitto, men den är inte så lätt att hitta för konsument. 3M är bra också.
Men mestadels för normalt bruk använder jag "Four pillars", finns i två kvaliteter, en 0,15mm tjock och en 0,2mm tjock. Den tycker jag är bra för priset.

och Vulktejp ska alltid "armeras" med eltejp utanpå.
#552256
Tack för svaren.
*pettson* skrev:Berätta vad hög kvalitet är för dej?
...
Det vet jag inte :) Eftersom jag är lite amatör så vet jag inte riktigt vad man kan förvänta sig. Men vad gäller pris så har jag generellt inga problem med att betala typ 100% mer även om jag vet att en tejp endast är 50% "bättre" (eller hur man skall förklara). Bara jag vet att det är den är bra. Därför bra med lite tips från mer erfarna mekare som har lite erfarenhet.
#552550
Liten update.
Var inom firman som jag nämnde tidigare som tog över 300:- för en rulle vulktejp. Skulle ha en stump (50 cm) pluskabel + batterikabelsko + skarv + krympslang, samt att dom pressade ena änden av stumpen i skarven. Ska skarva första biten av kabeln från +pol till startmotorn, den blir het någonstans där o spänningsfall på 0,5 V på några centimeter. Jag vet, bättre att byta hela, men kör lite fulmek :oops:
Gissa vad jag fick betala?
Spoiler »
Köpte en vanlig eltejp där idag också, gav 19:75 :) så antar att vulktejpen helt enkelt kostar mycket att köpa in. Saken är den att de inte primärt säljer tillbehör. Dom är specialister på dieselmotorer (även en del bensinare), så deras primära business är pengar från renovering, rep av motorer etc. så dom vill väl ha kvalitévulktejp. "Butiken" är ett litet rum med en disk, och en minimal hylla med 3 artiklar. Allt annat hämtas från deras eget lager som används i verkstan, därför lägger dom antagligen bara på samma procentsats på allt.

Åter till Topic, På Clas Ohlson har dom vulktejp o eltejp från "Stokvis", och eltejpen på Dieselfirman var "Four pillars", så nu har jag lite enligt tidigare rekommendation.

Och japp, var bara o slänga upp vulktejpen på disken hos Biltema o pengarna tillbaks, mest en principsak, kostar ju inte så mycket.
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]