Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60D5AWDPolestar skrev:Hej XC60,

....
Ditt företags leasingupplägg gör nog att den fria servicen
(för vist är det så fortfarande?) slår igenom på ekonomin och du kan
välja dyrare bil i stället.

Själv är jag helnöjd med min V60 efter 8 månader och 2500mil.

Nej, det är inte så längre vad jag vet, alltså fri service. Det slopades iom MY12.
För alla som beställde en MY11, men fick levererat en MY12 så fick de fri service (tack vare övergången mellan my11 och my12).
Alla nya MY12 beställningar är utan fri service.
Rätta mig om jag har fel.
Har kollat på ungefär samma bilar som dig under våren och sommaren. I slutet stod det mellan BMW 3-serie Touring, Audi A4 Avant samt Volvo V60.

Jag kör BMW idag och hade gärna köpt en till, men 3-serien började kännas lite till åren och ett privatköp av en modell som kommer bytas till hösten kändes inte helt klokt.

A4 Avant är en fantastisk bil, tyvärr springer det iväg lite i pris när till den utrustningen som man vill ha.

Valet för mig föll då slutligen på en V60 med Summumpaket. Oerhört mycket bil för pengarna om man jämför med två ovannämnda tyskar, särskilt när både kvalitét- och körkänsla känns i klass med dessa bilar också.

Det har klagats en del i diverse tester på att V60 skulle ha ett litet bagageutrymme och visst, kollar man bara på litersiffror så är det något lägre än flera andra bilar i klassen. I realiteten så är dock bagageutrymmet utformat smart och kommer att funka alldeles utmärkt för vår familj med ett barn på ett år. Barnvagnen (Bugaboo Cameleon) får plats att skutas in på längden och lämnar därmed halva bagaget ledigt (3/4 om man skulle behöva lasta upp till taket på långfärd)

Bakåtvända barnstolar tar tyvärr mycket plats. Testade aldrig att flytta över vår stol (Maxi Cosi) till V60n när vi var och kollade, men tänker som så att om stolen får plats i vår BMW 1-serie så får den plats i V60n som är markant större. Stort plus att Volvo har öglor att fästa stolen i, verkligen jättekonstigt att de är ensamma om detta (så vitt jag vet).
svartsvart skrev:Har kollat på ungefär samma bilar som dig under våren och sommaren. I slutet stod det mellan BMW 3-serie Touring, Audi A4 Avant samt Volvo V60.

Jag kör BMW idag och hade gärna köpt en till, men 3-serien började kännas lite till åren och ett privatköp av en modell som kommer bytas till hösten kändes inte helt klokt.

A4 Avant är en fantastisk bil, tyvärr springer det iväg lite i pris när till den utrustningen som man vill ha.

Valet för mig föll då slutligen på en V60 med Summumpaket. Oerhört mycket bil för pengarna om man jämför med två ovannämnda tyskar, särskilt när både kvalitét- och körkänsla känns i klass med dessa bilar också.

Det har klagats en del i diverse tester på att V60 skulle ha ett litet bagageutrymme och visst, kollar man bara på litersiffror så är det något lägre än flera andra bilar i klassen. I realiteten så är dock bagageutrymmet utformat smart och kommer att funka alldeles utmärkt för vår familj med ett barn på ett år. Barnvagnen (Bugaboo Cameleon) får plats att skutas in på längden och lämnar därmed halva bagaget ledigt (3/4 om man skulle behöva lasta upp till taket på långfärd)

Bakåtvända barnstolar tar tyvärr mycket plats. Testade aldrig att flytta över vår stol (Maxi Cosi) till V60n när vi var och kollade, men tänker som så att om stolen får plats i vår BMW 1-serie så får den plats i V60n som är markant större. Stort plus att Volvo har öglor att fästa stolen i, verkligen jättekonstigt att de är ensamma om detta (så vitt jag vet).
Har samma barnvagn och tog med chassit för att testa hos handlaren och att den går in på längden var ett krav, vilket gjorde att V60:n seglade upp på listan av tänkbara kandidater. Frågan är om man ska ta en Summum med stylingpaket eller en R-design isf? Tycker stylingpaketet är rätt snyggt och priset blir ungefär detsamma och man får mer lull-lull i en Summum.
arese skrev:Vilken motor är det du överväget i A6, fyra eller sexa? Testade nya A6 3,0 TDI:n för ett tag sedan och det var den dieselmotor i rimlig prisklass som har tilltalat mig mest överhuvudtaget (och då är jag verkligen ingen Audi-man). Mycket fin och diskret gångkultur! Den skulle blivit mitt val även om det skulle innebära att man fick nöja sig med mindre utrustning.
Det blir isf tyvärr en 4:a med FWD, dvs en 2,0 tdi multitronic, en 3,0 tdi blir dyrare än vad företaget vill betala :(
s6025t skrev:XC60 har inte fri service längre den togs bort till årsmodell 12
Är jag den ende tjänstebilsföraren (dessutom egen företagare) som tycker att inkluderad fri service är väldigt korkat? Det innebär ju ofrånkomligen ett högre förmånsvärde, samtidigt som det väl antagligen inte är en sådan rabatt på servicekostnaderna så att det är väsentligt mkt billigare än vad det skulle kostat att faktiskt betala för servicen. Mkt bra om Volvo tar bort det, önskar fler kunde göra det också (som t.ex. BMW).
Hur är det eg med nya A6 Avant (dvs kombi), finns denna verkligen i dagsläget eller är det bara något som kommer komma i framtiden? Ser att den finns på Audi.se numera, men har fått för mig att det är rätt nyligen och kan inte påminna mig om att jag sett någon på vägarna än eller hos någon Audi-handlare.
improwise skrev:
s6025t skrev:XC60 har inte fri service längre den togs bort till årsmodell 12
Är jag den ende tjänstebilsföraren (dessutom egen företagare) som tycker att inkluderad fri service är väldigt korkat? Det innebär ju ofrånkomligen ett högre förmånsvärde, samtidigt som det väl antagligen inte är en sådan rabatt på servicekostnaderna så att det är väsentligt mkt billigare än vad det skulle kostat att faktiskt betala för servicen. Mkt bra om Volvo tar bort det, önskar fler kunde göra det också (som t.ex. BMW).
Instämmer helt och hållet, jag har fri service på min xc60 my12 - men bara för att jag beställde den innan släpp då det fortf gällde. Det är kass, för nu får i princip jag betala för servicen genom förmånsvärdet - istället för att företaget betalar servicen (som jag haft på alla andra tjänstebilar innan)
newbie111 skrev: Instämmer helt och hållet, jag har fri service på min xc60 my12 - men bara för att jag beställde den innan släpp då det fortf gällde. Det är kass, för nu får i princip jag betala för servicen genom förmånsvärdet - istället för att företaget betalar servicen (som jag haft på alla andra tjänstebilar innan)
Sanningen är väl att både du och företaget får betala servicen. Företaget betalar ju det som bilen faktiskt kostar (och jag utgår som sagt från att den inkluderade servicen innebär ett högre försäljningspris) och du betalar genom ett förhöjt förmånsvärde. Förstår som sagt inte alls hur de tänkte här, när man i övrigt försöker göra det så attraktivt som möjligt för just tjäntebilsåkare i Sverige med speciella rabatter osv.
Kollade precis på Bytbil. Finns inte en enda i nån hall i alla fall. Verkar inte ha kommit hit än.
andreas_lofgren skrev:Grundpris A6 3.0 TDI Q S-Tronic = 452k
Som vanligt ligger alla Audi, BMW och Mersor minst 100.000 högre än "samma" Volvo. Hade de legat i samma prisnivå hade jag valt en sån direkt.

Visst har jag provkört "drömmotorn" 3.0 D i audin men den kostade ju bizzart mycket mera än D5an.

Det enda som kan hamna i samma läge är 4 cylindriga motorer på runt 170 hk.
improwise skrev:
newbie111 skrev: Instämmer helt och hållet, jag har fri service på min xc60 my12 - men bara för att jag beställde den innan släpp då det fortf gällde. Det är kass, för nu får i princip jag betala för servicen genom förmånsvärdet - istället för att företaget betalar servicen (som jag haft på alla andra tjänstebilar innan)
Sanningen är väl att både du och företaget får betala servicen. Företaget betalar ju det som bilen faktiskt kostar (och jag utgår som sagt från att den inkluderade servicen innebär ett högre försäljningspris) och du betalar genom ett förhöjt förmånsvärde. Förstår som sagt inte alls hur de tänkte här, när man i övrigt försöker göra det så attraktivt som möjligt för just tjäntebilsåkare i Sverige med speciella rabatter osv.
Galet är det... Nästan alla tjänstebilsåkare har ett maxtak för vad bilen får kosta.

När man höjer priset på bilen med 25.000 och bakar in servicekostnaden i nypriset blir bilen så dyr i inköp att den går över maxtaket.

Då får man välja ett annat bilmärke som inte har inkluderat servicen i nypriset. Dessutom blir skatten/förmånsvärdet lägre.

BMW har ju tex effektiv sett till att jag därmed inte kan välje dem som leverantör av tjänstebil.

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.