NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När ja hämtade bilen efter rep sa meken: " -det är vanligast på dieslarna"
öhhhh.... felet var ju stenskott.. eller??
FAAAN, verkar ju som om de lastade över ett kass materialval på min maskinskadeförsäkring.
Avensisen är aldrig ens mekad med A/C:n, efter 12 år....

Någon annan med liknande erfarenheter, eller kanske någon som vet något?
/Greenbay
Här har ni en till med trasig kondensor på V50 -08. :cry:
Jag slängde fram teorin om stenskott (eftersom kondensorn inte var så vacker) men mek'en ville inte bekräfta.

Bilen har gått 8900 mil så jag betalar självrisken på Länsförsäkringar på 5000:- (Maskinskada upptill 10000 mil).

Jag kommer spola bort saltet på kondensorn så ofta jag kan på vintern hädanefter.
Min kondesor pajjade förra sommaren, V50-07 med 9500 mil på mätaren då. Vid felsökning på Volvo sa mekken att kondensor läckte pga korosion och att det var vanligt pga vägsaltet. Detta ville ingen på Volvo kännas vid senare då det skulle åtgärdas, efter lite tjatande fick jag det på på någon form av godwill program där Volvo står för 2/3 av kostnaden.
Hej,
Upptäckte i början på juni att min ac inte fungerade, kontroll visade att det var kondesorn som läkte.
Bilen är en V50-09 som då var 27 månader med 5000 mil på mätaren. Var aldrig nåt snack om annat än att volvo skulle stå för kalaset.
Min bil är tjänstebil med full försäkring, men det var aldrig snack om det. Bilen är ju såpass ny att dom tog det säkert som goodwill. Har fått byta ett antal delar senaste halvåret, bl.a. ratten pga sprickor och en stötdämpare bak, ja just det dom bytte bara den ena.
klapperik skrev:Maskinskada var inte aktuell för mig då den inte täcker korrosion.
Ja, då faller ju ansvaret betydligt tyngre på Volvo och materialkvaliten.

Verkstaden har varit påfallande icke-talföra vad gäller orsaken till läckan. Kanske har de till försäkringsbolaget sagt att det är en yttre skada bara för att slippa jobbiga förhandlingar med mig som kund. Jag hade ju blivit bråkigare om Maskinskadeförsäkringen inte utlösts.

Å andra sidan kan man fråga sig om en korrision kan uppstå helt utan yttre åverkan / skada på så kort tid som tre år.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]