Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Jag själv kör en s80 d5 my08, riktigt trevlig bil o jag älskar den starka motorn, de vibrationer som man känner ibland stör inte mig alls
Användarvisningsbild
av StringerBell
htchd2 skrev:Jag själv kör en s80 d5 my08, riktigt trevlig bil o jag älskar den starka motorn, de vibrationer som man känner ibland stör inte mig alls
Det är ju en högst personlig fråga vad man stör sig på. Vissa vill höra och känna så lite från motorn och väg som möjligt. Ännu mer polariserat är det ju på MC sidan där så många gladeligen åker på hojar som nästan kräver njurbälte och låter som överansträngda fiskebåtar med tändkulemotor.
av htchd2
den e inte så värst högljud men den låter iallafal mer än min kompis 520d 2007, o andra sidan låter hans som en traktor när man är utanför kupen, han älskar d5:ans motorljud när man gasar på
Användarvisningsbild
av StringerBell
htchd2 skrev: d5:ans motorljud
Turbo-suset, vid lätt gaspådrag (1500-2500 varv) är mysigt, däremot tycker jag inte fullgas-morret är så vackert. Låter lite "plågat" ärligt talat. Det bästa fem-cyl-orret hade annars Audifemman på 80-talet. Älskade det.
av uhr
Håller med A Löfgren,kommer hem efter 60 mil motorväg förbrukning 0,87 pumpmät.Apropå att tokvarva en 3,2 motor då har man köpt fel bil, 320nw-238hkr är comfort .
Användarvisningsbild
av Funk
uhr skrev:Håller med A Löfgren,kommer hem efter 60 mil motorväg förbrukning 0,87 pumpmät.Apropå att tokvarva en 3,2 motor då har man köpt fel bil, 320nw-238hkr är comfort .
Det var inte illa, men har du en 3.2 med enbart framhjulsdrift kanske.... för ned till de förbrukningarna på XC:n kommer jag bara på landsväg med max 90km/h, 110+ så är det runt litern direkt.

320Nm vid 3200 rpm är i mina ögon en ganska högvarvig spis totalt sett, men jag är ju å' andra sidan van vid ca.380 Nm från under 1800rpm från min optimerade bensinfemma :)

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Förvisso, men t.ex Andreas Löfgren nämner förbrukningsiffror från en FWD, och det kanske inte är helt orelevant med flera uppgifter eftersom XC70 3.2 är relativt sällsynt i Sverige. Så jag är grymt imponerad av dina siffror på motorvägskörning (med motorväg, menar jag övervägande +110km/h och gärna 10-15 km/h till ) , vilket enligt mina erfarenheter av våra 3.2:or gör väldigt stor skillnad mot att ligga på 90-vägar. Och eftersom jag vid motorvägskörning ligger på strax över litern så tyckte jag frågan var befogad. Jag kör ju även XC90 3.2 AWD men där drar motorvägskörning ännu mer...och XC60 T6 som drar lite mindre.

/Thomas
av uhr
Det är nog körstilen som skiljer, du har nog tyngre högerfot än jag.
Kunde inte låta bli lite motorväg i dag o testa förbrukning o visst gasar man på så har du rätt.
Men om jag jämför med min gamla V70XC 2,3 lättrycksturbo så är furbrukningen i stort sett samma.

MVH
UHR.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]