Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver ER hjälp!

Som rubriken lyder så märkte jag idag att bilen rycker till när man ger gaspådrag och turbon ligger på max.
Detta sker på alla växlar och märks mest när man kommer upp i varvtal +5000 rpm.
Kan detta bero på min defekta dumpventil (byter i veckan), turbon som börjar ge upp eller något annat?
Kan även tilläggas att jag tittade till tändstiften igår (då bilen varit mindre lättstartad senaste tiden). Kan jag då missat att få på någon tändhatt ordentligt?

Mvh
Jag har pratat lite med en kompis till mig, som enligt mig är duktig när det gäller bilmek och i synnerhet Volvo.

Han pratade mest om misständning och eventuellt dåliga tändkablar. Enklast att kolla detta (krävs dock 2 personer) ska tydligen vara att skruva ur ett tändstift och lägga det mot motorn (med tändkablen ansluten). En person vrider då om tändningen till Start, och den andra kolla så det kommer gnista. Efter det skruvar man dit ett nytt tändstift, så har man bytt det samtidigt. Denna kontroll gör man sedan på resterande tändstift.

Om man tror att det är någe fel på tändkablarna, så finns ett annat sätt att kolla detta. Man tar en ohm-meter och kontrollerar vilket motstånd man har i kabeln. Dock vet jag inte vilket mätresultat man söker, men detta ska då vara mer exakt än det första, men lite mer meckligt. Eftersom mina tändstift såg bra ut, så kommer jag att testa det förstnämnda som första kontroll.

I bästa fall, så räcker det (för mig) att byta tändkablar...
av *pettson*
Den metoden fungerar bra om man misstänker att man inte har gnista, men den är inget att rekommendera på nyare bilar eftersom tändsystemet tar stryk. Det finns adaptrar att köpa istället som man sätter mellan stift och kabel som visar om gnista finns. Dom riskerar man inte värre problem med.
Om problemet uppstår vid högre varv så är metoden totalt värdelös. Naturligtvis är det alltid bra med nya tändstift oavsett.
Men ett lass nya tändkablar brukar göra susen om man nu verkligen misstänker dom. Det bör man göra när tändkablarna förmodligen aldrig är bytta sedan bilen är ny. Tändkablar förblir inte opåverkade av tidens tand.
Att mäta ohmtal är förvisso bra, men ska man göra nånting så får man väl högspänningsprova dom då det är överslag mot annan kabel eller gods som brukar vara problemet vid feltändning. Ytterst sällan man får avbrott i en kabel bara vid högre varv.
För att högspänningsprova finns det egentligen två metoder. En som är genuin, den görs med särskilt utrustning och så finns det en hemsmidesvariant.
Hemsmidesvarianten är att gärna vänta tills det är kolmörkt eller göra så det är kolmörkt i motorutrymmet. Ta en duschflaska med lite vatten i och hålla upp varvet medans man duschar kablaget lite fint.
Har kablaget problem med isoleringen på nåt sätt så kommer man att se ett miniåskväder och bilen kommer att gå riktigt dåligt. Då har man hittat ett problem, åtgärdar det först och felsöker vidare om det specifika problemet kvarstår.
*pettson* skrev:Den metoden fungerar bra om man misstänker att man inte har gnista, men den är inget att rekommendera på nyare bilar eftersom tändsystemet tar stryk. Det finns adaptrar att köpa istället som man sätter mellan stift och kabel som visar om gnista finns. Dom riskerar man inte värre problem med.
Om problemet uppstår vid högre varv så är metoden totalt värdelös. Naturligtvis är det alltid bra med nya tändstift oavsett.
Men ett lass nya tändkablar brukar göra susen om man nu verkligen misstänker dom. Det bör man göra när tändkablarna förmodligen aldrig är bytta sedan bilen är ny. Tändkablar förblir inte opåverkade av tidens tand.
Att mäta ohmtal är förvisso bra, men ska man göra nånting så får man väl högspänningsprova dom då det är överslag mot annan kabel eller gods som brukar vara problemet vid feltändning. Ytterst sällan man får avbrott i en kabel bara vid högre varv.
För att högspänningsprova finns det egentligen två metoder. En som är genuin, den görs med särskilt utrustning och så finns det en hemsmidesvariant.
Hemsmidesvarianten är att gärna vänta tills det är kolmörkt eller göra så det är kolmörkt i motorutrymmet. Ta en duschflaska med lite vatten i och hålla upp varvet medans man duschar kablaget lite fint.
Har kablaget problem med isoleringen på nåt sätt så kommer man att se ett miniåskväder och bilen kommer att gå riktigt dåligt. Då har man hittat ett problem, åtgärdar det först och felsöker vidare om det specifika problemet kvarstår.
Kanon, Pettson.
Hade hoppats att just du skulle se denna tråd, och helst besvara denna. Har läst dina tidigare inlägg och du vet verkligen vad du pratar om. Sånt uppskattas av en amatör som jag. :)

Jag har har haft bilen ca 1 år, och tidigare ägare har mig veterligen aldrig bytt tändkablarna, dock har man tydligen försökt laga dessa med en bit flex-slang (?) på en av kablarna, så de lär ju bytas ändå... Hoppas att det hjälper. Vi börjar där.
Jag återkommer med besked. Det kommer troligen inte ske något föränn tidigast i helgen.
jag har sprillans nya kabler och stifter så det är inte problemet på min ..

pettson finns det nått lätt hemmameckarsätt att kolla om pumpen levererar tillräckligt med bränsle? för jag gissar fortfarande på attd en inte får tillräckligt med soppa ... skal säges att min har nån chip och större avgas skulle vara nån volvo org chip
av *pettson*
michaelk skrev:jag har sprillans nya kabler och stifter så det är inte problemet på min ..

pettson finns det nått lätt hemmameckarsätt att kolla om pumpen levererar tillräckligt med bränsle? för jag gissar fortfarande på attd en inte får tillräckligt med soppa ... skal säges att min har nån chip och större avgas skulle vara nån volvo org chip
För att mäta upp pumpen så är det ju en viss mängd bränsle under en viss tid som gäller. Taget på returen eftersom vi vill veta att den ger det vid det angivna trycket.
Dom största problemen med ryck och liknande brukar vara att turbon inte är grundinställd korrekt. Det ger då fel tryck som styrdonet korrigerar genom att sänka tändningen och avbryta ladd.
ok börjar bli lite för teknisk för mig då .. anar intet om turbo nämligen antar att det bara är riktigt mättverktyg/diagnosverktyg som kan lösa detta då? kanske tilllmed en omchipning?
*pettson* skrev:
michaelk skrev:jag har sprillans nya kabler och stifter så det är inte problemet på min ..

För att mäta upp pumpen så är det ju en viss mängd bränsle under en viss tid som gäller. Taget på returen eftersom vi vill veta att den ger det vid det angivna trycket.
Dom största problemen med ryck och liknande brukar vara att turbon inte är grundinställd korrekt. Det ger då fel tryck som styrdonet korrigerar genom att sänka tändningen och avbryta ladd.

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se