Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av I.H.P
Apropå : http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 20#p552079
Insektsbult eller insexskruv?
Ser många, även såna som borde vara tekniskt bevandrade som gör fel på denna!
Iofs var den näst senaste elektronikingenjör och de verkar leva i en värld där fysikens lagar har upphört, all mekanik ska hålla nominellt mått medan komponenter kan ha hur vida toleranser som helst?
//Björn
av *pettson*
Nåt som är intressant faktiskt, om man nu ser det ur konsumentsynpunkt, är att om vi pratar om M1-M8 så säger dom flesta skruv. När vi passerar M8 och uppåt så kallar dom flesta det för bult.
När vi pratar om insex och oavsett storlek så kallar dom flesta det för insex skruv. Pratar vi om torx är det skruv och pratar vi om tolvkant så säger vi bara imbus och dess nummer, inte om det är skruv eller bult.
Pratar vi om trä varianter så är allt skruv.

Baserar det på några hundra fordonselever som jag följt igenom åren, naturligtvis INNAN dom fått dom korrekta termerna, som man ändå inte alltid använder. :wink:
av I.H.P
Nu var det inte skruv eller bult (annan tråd) jag tänkte på här iofs utan "insekts" istf "insex".
Har även för mig att den kan kallas "Unbrako", det kanske är första tillverkaren?
//Björn
av 2444ever
Tills för några veckor sedan trodde jag det hette "insekts". Första gången jag läste någon som skrev "insex" trodde jag det var felskrivet. Tror att just denna feluppfattning beror på att när man hör någon säga "insex" så låter det som "insekts". Och som sagt, jag var helt övertygad om att det heter "insekts", skulle använt det om jag hade skrivit en verkstadshandbok :)
av *pettson*
I.H.P skrev:Nu var det inte skruv eller bult (annan tråd) jag tänkte på här iofs utan "insekts" istf "insex".
Har även för mig att den kan kallas "Unbrako", det kanske är första tillverkaren?
//Björn
Insex kallas nog ofta som sagt för insekts men för att dom flesta just tror det stavas så för att det just låter så som tidigare sagts. Stavningen torks är inte ovanlig heller. Fast det är torx som är det korrekta.
Användarvisningsbild
av erikn
Det finns nog miljoner feluppfattningar om hur ord låter och hur de egentligen stavas. Läser och hör massor av folk som t.ex. säger åtsido i stället för åsido, undermånlig i stället för undermålig. I fallet insex så undrar jag varför man inte tänker på ordets ursprung, då torde det vara ganska självklart att det ska vara insex och inte insekts. Invändig och sex kanter. Tror att många fler missar skulle kunna undvikas om man bara tänkte efter lite.

Tänker på en annan sak som fortfarande retar mig lite, även fast det är en ganska klar utveckling. När jag var liten körde vi ofta bollkull vid bryggan/badplatsen. Man försökte hålla sig torr så länge som möjligt, men ofta fick man ju hoppa i och sedan när man kom upp så kommer naturligtvis frågan "Vem är det som har den?" eftersom man inte vet om någon annan blev kullad medan man var under vattnet. "Vem är det som har den?" användes ju också när man inte hade någon boll, t.ex. vid vanlig kull. Säger man det där snabbt blir det "Vem ere som haan?"

Ca 10 år senare leker jag med mina syskonbarn och då hör jag frågan "Vem är det som är haan?" Va? tänker jag, vad sa de? Utveckligen har alltså gjort att de som är efter mig i generation tolkat vår fråga som en benämning på den som har den, de har skapat ett "namn" på den som har den. Haan, alltså han med långt a.
av I.H.P
erikn skrev:...I fallet insex så undrar jag varför man inte tänker på ordets ursprung, då torde det vara ganska självklart att det ska vara insex och inte insekts. Invändig och sex kanter. Tror att många fler missar skulle kunna undvikas om man bara tänkte efter lite...
Jo precis, det brukar finnas en logik och jag vet inte vilken insekt som skulle likna en insexskruv?
//Björn
av Xynter
erikn:
En sak som slog mig när jag läste ditt svar var att just "haan" är vädligt vanligt här uppe i norrland. Jag vet att jag själv använder just "haan" då jag pratar och jag tror att de flesta här uppe förstår vad man menar med just det.

En sak som jag dock undrar över heter det "bron" eller "farstukvist" om man har ex.vis. en trappa framför entredörren eller är det något som bara används här i trakterna kring Ö-vik?
Användarvisningsbild
av erikn
Bron säger man nog bara norröver, det är nog inte bara i Ö-vik man säger så. Dalälven brukar ju vara ett naturligt val av gräns för norrländska påfund, det gäller nog det här uttrycket också.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En annan dialektal variant är förstukvist, men vad jag vet syftar det på en liten utbyggnad med tak och räcken men inga väggar där vanligen en trappa sen leder ner till marknivå.

Mvh GK
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]

Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]