Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herkulez
jajoxc60 skrev:Jag kör visserligen som en pensionär för det mesta, men jag ligger på 0.76 (datorn säger 0.71). 50/50 stad/landsväg. 850 mil på mätaren.

/ j
Som mig då ungefär :-)-) Hamnar nästan alltid på 0,75 enl. dator + 6-7%. Kör väl också som en gubbe då :lol: Nä! jag kör nog ALDRIG under hastighets begränsningarna. Det handlar mer om hur man kör. Händer inte alltför sällan att jag blåser ur den rejält också, omkörningar osv. Något som jag faktiskt upplever efter ca 1000mil körning är att förbrukningen släppt en aning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lite planering i körningen gör en hel del. De som bromsar när de kommer ifatt en lastbil, trots att de sett den i mer än en kilometer, har inte insett vad framförhållning innebär, och slösar också bort bränsle på något helt meningslöst. Lätta på gasen i tid, så rullar bilen oftast med nollförbrukning tills farten kommit ner till den lastbilen har. När man sen kör om är det ingen skillnad, så det kommer inget "straff" sen för att man motorbromsade.
Det är accelerationerna som drar värst. Det går att åka fortare, men ändå mjukt, och då utan att bilen sörplar i sig tillnärmelsevis lika mycket som den gör om det ska vara fullt pådrag vid varje fartökning.
av riha
Nu på denna tanken som jag kör på så har jag hållt hastigheterna helt och hållet, 35 mil än å länge där det mesta är motorväg 110 och 120 samt en del inne i stad, den visar just nu 0,69 i färddatorn, detta kommer jag ju troligen int hålla. Men konstigt nog så idag så har den gått snålare på motorvägen i 110 och 120 än vad den tidigare gjort !?!

Jaja, efter ett par tankningar så bygger man väl upp lite statistik på spritmonitor och det är enklare att komma fram till vad bilen drar.
av Micke008
Var nere i Skåne en sväng under gårdagen, på vägen ner höll jag igen för att se om man kan komma ner i förbrukning. Efter 20 mil så fick jag ner medelförbrukningen på mätaren till 5.8l. Efter några fler stopp och lite stadskörning så hamnade man på 6,1l. På vägen hem så blev det lite mer gasa och medelförbrukningen på mätaren hamnade på 6,7l. Och med de sifforna skulle man kanske kunna vara glad. När jag tankar efter resan på 468,5km får jag i 33,7 liter. Det får jag till en medelförbrukning på 7,2l. Och då var landsvägsförbrukningen kanske 6,2-6,3 istället för 5,8. Och det känns inte lika bra. Jag en V60 D5 AWD med polestar.
Vad kan man kräva av tillverkaren, kan man utföra något test som liknar det som används när de får fram medelförbrukningen för att se hur väl det stämmer överens med bilen. Hur mycket i förbrukning kan det skilja åt mellan olika motorer av samma modell?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det behöver inte vara konstigt att motorn går snålare under samma förhållanden som den gjort tidigare, efter en tids försiktig körning under andra förhållanden. Dagens styrsystem brukar vara adaptiva, så de lär sig hur motorn och föraren fungerar. Det kan leda till att de justerar sin grundkarta, med hur mycket drivmedel som ska sprutas in vid olika belastningsfall, efter din körstil, vilket i så fall kan påverka förbrukningen en aning.

Vet inte riktigt vad toleranserna är idag, men förr var det vanligt att två till synes identiska bilar kunde skilja 5% i förbrukning. Detta åtföljdes ofta av en liknande skillnad i maxeffekt.
av Arese
Vi har en XC60 D5 2011 som snart gått 6000 mil. Jag har inte ork att lägga in data på spritmonitor eller liknande men jag nollställer trippen vid varje tankning och kontrollerar varje tank. Bilen används i princip uteslutande till landsvägskörning i modig hastighet. Lägsta förbrukning 0,71 och högsta 0,88 l/mil. Snittet bedömmer jag till ca 0,78.
Jäklar va snålt ni kör! :shock:

MY10 XC60 D5 awd R-design (20") Polestar, 1,22l/mil i snitt över alla tankar hittills. Har gått ca 1900 mil sen april förra året. Mest stadskörning.
Användarvisningsbild
av kave
apersson850 skrev:Det behöver inte vara konstigt att motorn går snålare under samma förhållanden som den gjort tidigare, efter en tids försiktig körning under andra förhållanden. Dagens styrsystem brukar vara adaptiva, så de lär sig hur motorn och föraren fungerar. Det kan leda till att de justerar sin grundkarta, med hur mycket drivmedel som ska sprutas in vid olika belastningsfall, efter din körstil, vilket i så fall kan påverka förbrukningen en aning.

Vet inte riktigt vad toleranserna är idag, men förr var det vanligt att två till synes identiska bilar kunde skilja 5% i förbrukning. Detta åtföljdes ofta av en liknande skillnad i maxeffekt.
Detta har jag inte märkt av alls. Min och rihas bil var identiska, de drog identiskt vid samma körning, färddatorn visade lika fel. Vidare har jag aldrig märkt av någon minskning av förbrukningen över tid. Möjligen kan en minskning ha med att föraren lär sig köra bilen riktigt.
av Micke008
XC90_Executive skrev:Jäklar va snålt ni kör! :shock:

MY10 XC60 D5 awd R-design (20") Polestar, 1,22l/mil i snitt över alla tankar hittills. Har gått ca 1900 mil sen april förra året. Mest stadskörning.
Jag ligger på 9,9l/100km på färddatorn med min V60 D5 AWD med Polestar, nästan bara stadstrafik och mycket gasa...
Men när jag räknar på förbrukningen sen bilen är ny hamnar jag nog på minst 11l/100km.
av perhall
Undrar hur mycket verkligt genomslag den ordentliga sänkningen av EU-mixen får... D5 man FWD var nyss 0,68 i V70 och nu 0,49, motsvarande förändringar har gjorts även på XC60... kanske den drar 5% mindre nu.
De enda som lyckas köra sina bilar på EU-mixnivå är de som har DRIVe, men de kör nog ofta riktigt lugnt.
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]