Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Är det nå´n skillnad på V70 årsmodellerna i denna klass?
Typ sämre framvagn i -00 mot -03 etc?
Är automaterna pålitliga?
osv

Finns det andra bakljus till dem?
Har letat men hittar bara till föregående modell 855/V70 alltså
Användarvisningsbild
av wissel
Om du pratar V70 N så är det väl i princip samma från 2001-2007. Lite Facelift hit o dit.
Tittar du på 2001-2002 så finns det en del av dessa som är utrustade med Denso LMM o Magneti Marelli spjäll
som har riktigt dåligt rykte bland V70 ägarna. När det gäller AWD före 2003 så hade dom
Cisco fyrhjulsystem, 2003 kom Haldexen som har ett bättre rykte vad gäller hållbarheten.
Framvagnen är troligen underdmensionerad än idag på V70in. Klapperstag, Fjäderbenslagringar
Spindelleder är sopiga, Handbromsbackar som släpper o ställer till det. På min hade beläggen släppt
även på framhjulens innersida. Såg ruggigt friska ut på utsidan men skivan på insidan där beläggen
släppt kan du säkert föreställa dig.
Takrelingslisterna är "bubbliga" på i princip varenda V70 från 2001 o framåt. Ser ut som rostbubblor
trots att dom är av plast.
Men trots detta så kommer jag att köpa V70 igen....alla bilmärken har sina "defekter"......
Dessa påståenden är mina egna ytterst personliga åsikter och dom respekterar jag.
Finns det flera idéer så gärna för mig...... :-)-)
av tomsa
wissel skrev:Om du pratar V70 N så är det väl i princip samma från 2001-2007. Lite Facelift hit o dit.
Tittar du på 2001-2002 så finns det en del av dessa som är utrustade med Denso LMM o Magneti Marelli spjäll
som har riktigt dåligt rykte bland V70 ägarna. När det gäller AWD före 2003 så hade dom
Cisco fyrhjulsystem, 2003 kom Haldexen som har ett bättre rykte vad gäller hållbarheten.
Framvagnen är troligen underdmensionerad än idag på V70in. Klapperstag, Fjäderbenslagringar
Spindelleder är sopiga, Handbromsbackar som släpper o ställer till det. På min hade beläggen släppt
även på framhjulens innersida. Såg ruggigt friska ut på utsidan men skivan på insidan där beläggen
släppt kan du säkert föreställa dig.
Takrelingslisterna är "bubbliga" på i princip varenda V70 från 2001 o framåt. Ser ut som rostbubblor
trots att dom är av plast.
Men trots detta så kommer jag att köpa V70 igen....alla bilmärken har sina "defekter"......
Dessa påståenden är mina egna ytterst personliga åsikter och dom respekterar jag.
Finns det flera idéer så gärna för mig...... :-)-)

Ok
Tackar
Ang framvagnarna så hörde jag nå´t rykte om att 00-01 var klenare men kollar man bilprovningens statistik så verkar det inte stämma
Så det är "traditionella handbromsbackar i trumma" på dessa,dvs inte samma belägg till färd & handbroms?
Jag pendlar mellan en V70N eller Audi A6 i nuläget.
Har åkt Audi sen 2003 nu så antingen fortsätter man eller byter man hjulspår nu när ådins motor tror den blivit diesel på i ena toppen :x
av tomsa
Det bidde en V70 -01 för min del.
En 140 Hk version,borde väl duga som pendlarbil för mej och vovven tycker jag. :D

Men hur är det med denna modell.tänkte konvertera till xenon så är det can-bus eller inte i dessa?
Användarvisningsbild
av wissel
Det blir nog bra de :-)
Xenon vet jag inget om då det verkar vara jobbigt med
dels bytet till Halogen inför varje besiktning dels risken att Tusse batong bötfäller mig
när jag är ute o kör, känns inte som om det är värt detta. Tror böterna ligger på 1800 pix numera.brbrbrrr- :-)-)
av tomsa
wissel skrev:Det blir nog bra de :-)
Xenon vet jag inget om då det verkar vara jobbigt med
dels bytet till Halogen inför varje besiktning dels risken att Tusse batong bötfäller mig
när jag är ute o kör, känns inte som om det är värt detta. Tror böterna ligger på 1800 pix numera.brbrbrrr- :-)-)
Helljus är fortfarande lagligt att konvertera

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

Volvo V5 D2 2012. Koppling

Hej Kopplingen tar fint och jämt i börja[…]