Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jansson402 skrev:Ja, är det möjligt att ha två intag på bilen? Ett i fram och ett i bak?
Det bästa är att kolla om någon tillverkare av motorvärmare har ett system med dubbla intag som är CE-märkt och "plug-in" och som är avsett för ändamålet samt har tydliga anvisningar för montage och användning. Om det inte finns ska man avstå. Jag avråder bestämt från alla som helst egna kopplingar med starkström.
Att endast genom koppling med vanliga relän/kontaktorer förhindra att ett icke använt intag spänningssätts är farligt och inte tillåtet. Om ett relä/kontaktor hänger sig kan livsfara uppstå genom att icke använt intag spänningssätts.

I industrin finns särksilda reservkraftsomkopplare. De är CE-märkta och anvisningar från tillverkaren talar om hur de ska monteras och anslutas. Man kan ju i princip tänka sig lösningar till en bil med en sådan omkopplare antingen manuell eller automatiskt styrd men det förutsätter att tillverkaren beskriver sådan applikation i dokumentationen. I vilket fall som helst krävs mycket sannolikt behörighet för en sådan installation och det är absolut inget som gemene man ska ge sig på. Som ägare eller nyttjare av en elanläggning är du ansvarig för att alla elinstallationer är gjorda på ett korrekt sätt. Du är även ansvarig för att produkter ansluts och används säkert. Genom CE-märket visar tillverkaren eller importören att produkten uppfyller grundläggande hälso- och säkerhetskrav. Om CE-märkning inte finns, och/eller om man inte följer tillverkarens anvisningar och/eller installationen är utförd utan behörighet blir exponeringen för ansvar mycket stor, särskilt om en olycka skulle inträffa.
isak skrev:tycker jag har en elegant lösning som jag haft i alla mina bilar, har intaget placerat inne i bilen vid förarplatsen. o klämmer kabeln i övre bakre hörnet på förardörren.
Att klämma skarvsladdar i t.ex. bildörren är farligt och riskfyllt. Skarvsladden är normalt inte avsedd för sådant användningsätt och då är det dessutom förbjudet. En skarvsladd som man klämmer i en bildörr kan förutom brand eller funktionsproblem medföra risk för allvarlig personskada genom spänningsättning av dåligt skyddsjordad del av bilen eller i värsta fall spänningssättning av hela bilen beroende på hur en eventuell skada på skarvsladden ser ut.
isak skrev:vinsterna är saltfri kontakt o omöjlig att glömma, vilket kanske är en större el säkerhetsrisk?
de nya minipluggarna är oerhört saltkänsliga med överslag som följd
Isak
Ja de är känsliga för salt om locket inte sluter tätt. Men det ger inte så stor personskaderisk genom spänningssättning. Däremot kan viss risk för brand uppstå eller rena funktionsproblem. Du som är ägare eller nyttjare av en elanläggning är ansvarig för att produkter ansluts och används säkert. Du är alltså skyldig att se till så att ett intag som inte fungerar på avsett sätt repareras om det ska användas.
Lite uppdatering.
Jag var i kontakt med Calix och dom sa att det inte går att ha ett intag i varje ända på bilen.
Hans förslag var i så fall att ha två separta system. Värmaren m. kupékontakt i fram och så ett helt separat system med bara laddaren i bak.

Så ligger det till :wink:
Jansson402 skrev:Lite uppdatering.
Jag var i kontakt med Calix och dom sa att det inte går att ha ett intag i varje ända på bilen.
Hans förslag var i så fall att ha två separta system. Värmaren m. kupékontakt i fram och så ett helt separat system med bara laddaren i bak.

Så ligger det till :wink:
Jag har en enkel lösning som bör ge godkänd elsäkerhet:

Man monterar en manuell omkopplare (en- till-två, sk y-kopplare)nånstans i bilen, gärna centralt och lättåtkomligt. den måste även vara tvåpolig och bryta både fas och nolla, skyddsjorden bör inte behöva brytas - men anser någon annat- så skriv gärna här.

Sedan ställer man om den på vilket intag som ska vara aktivt.
Naturligtvis måste omkopplaren vara av den typen som bryter innan den kopplar , igen kontakt mellan uttagen(break-before-make) så de båda intagen aldrig kan bli sammankopplade.

På detta sätt säker ställer man att bara ett intag är aktivt i taget ;)

Bör finnas flera varianter att välja på- både helt manuella eller som kontaktorer med extern styrning.
Naturligtvis måste detta monteras av en godkänd elektriker som vet vad som gäller :)
På min förra bil (har skrivit i en annan tråd) hade jag en grenkontakt i kabeln till kupéfläkten (en kabelbit med ett dubbelt uttag) i "industrikvalitet" och laddare under sätet kopplat till cigg. uttaget. Är original cigg. uttag kopplat över tändningen kan man (oftast) ta en ny kabel med batteriström eller montera dit ett nytt uttag. El intaget har jag alltid haft under huven (4 bilar under 27 år) och kabeln liggandes hoprullad där (i 745-an runt ABS modulatorn)

Mvh
Lennart
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]