Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
pm922 skrev:Sommarens förbrukning blev:

30 mil med 2,5FT aut= 1,36 första 10 milen på BF95, 20 mil med E85= 2.02

110 mil med t6 AWD aut, snittförbrukning 1,58, men sackade inte en mm från inställda 90 på farthållaren :lol:

Vagn: Polar 680 BK 2010, fullbredd totalvikt 1900 kg.

Körde sista milen utan farthållare med t6:an och det gör ju en brutal skillnad på förbrukningen, men vad spelar några cl soppa per mil, bästa dragbil jag haft. Drog med farsans XC60 D5 i våras och med den 1,12 med min vagn bakom det är bra, också skön dragbil men ack så tråkig till vardags.
Även i alla dessa fall ung dubbel förbrukning mot utan om du kör ca 90.

Inte dåligt att ha krok på båda bilarna:)
PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nu har man avverkat lite mil med nya husvagnen. En Hobby 545 La Vita Veneto 2011. 7,5 meter och fullbredd. 1600 kg tot.vikt. Bilen är en 2,5 FT MY11. Full bil med fem personer i familjen.

Mätte exakt förbrukning på sträckan Halmstad-Borgholm och sedan samma väg tillbaka och till sist från Halmstad upp till kungsbacka. Det slutade på 1,32 l blyfri 95 per mil vilket är fullt godkänt. Farten var inställd på 88 km/h (84 med GPS;en)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har varierat mellan 1,16 och 1,42, beroende på förhållanden. Det blåste och regnade nåt kopiöst när det var som värst.

Då med XC70 D5 automat och en Tabbert 560 (1600 kg, 2,5 meter) efter. Min 850 Turbo vill gärna ha minst 1,45, ofta upp mot 1,6 l/mil när jag drar med den.
Användarvisningsbild
av Codiac
Åkte Piteå - Norrköping i somras på E4:an, 95km/h ställde jag farthållaren på, snittade totalt 1,1 vid pump ToR. Bilen hade gått 1200 mil vid tillfället. Vagnen hade en totalvikt på 1500kg 2.30 bredd. Men säkert går det att kapa minst en eller ett par dl vid mera aktiv körning, urkoppling av farthållare inför backar mm mm, nu höll han 95 uppför som nerför...Sänker man hastigheten är det också gynnsamt givetvis :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Det gör mycket mer nytta att sänka farten till exempelvis 75 km/h än att sakta in lite i uppförsbackarna. Efter en stund i en backe får man ju gasa på i alla fall, annars stannar man ju helt.
Ju bredare vagn, desto värre blir det också, om man kör fort. Jag märker en stor skillnad på den 2,50 breda vagn vi har nu, jämfört med den på 2,30 som vi hade förra året (innan taket rasade ner på den under vinterns förvaring).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Det gör mycket mer nytta att sänka farten till exempelvis 75 km/h än att sakta in lite i uppförsbackarna. Efter en stund i en backe får man ju gasa på i alla fall, annars stannar man ju helt.
Jag har provat när jag har stora tunga släp.

1. Hålla strikt 80 km/h, själv eller med farthållare. I nedförsbacken motorbromsar bilen nästan för att inte gå över 80 km/h, så kommer uppförsbacken och det blir fullgas och plattan i mattan för att lyckas hålla 80 uppför backen. I värsta fall måste det t.o.m till en nedväxling för att klara hålla 80.

2. Jag låter bilen rulla på lite utför och det blir lätt över 90 km/h i utförsbackarna, Sedan möter jag upp med gasen i nästa motlut men pakerar inte pjäxan i pannrummet utan halvgasar bara så vid nästa krön så är man nere i 70 innan det börjar rulla på igen. Det går enklet att ligga kvar på högsta växeln hela tiden.

Behöver jag säga att alt 1 drar massor med mera bränsle. Skillnanden är mycket stor, kör jag med farthållaren på är det rena döden för förbrukningen. Så fort det blir plant längre sträckor så kör jag dock på farthållaren.

Alt 2 funkar ju tyvärr bara om man är ensam på vägen eller har en fil för sig själv då det retar andra så klart.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är ju det där sista, förstås.
Det känns som att det är när det är småkuperat som öka/minska farten kan fungera bra. Stora backar, typ Rv 40 västerut från Jönköping, kräver ju att pjäxan är nästan under pannrumsgolvet förr eller senare ändå. Annars stannar det helt.
av Maccie
@apersson850:

Exemplet du nämner med Rv40-backen och pjäxan rakt genom golvet, gäller det även med din nya XC70 D5 med 440 nm?

Måste du bokstavligt talat ha gasen i botten för att ta dig uppför med en husvagn på släp?
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom jag har automatlåda växlar den ju ner, och då behövs det förstås inte. Nu har jag inte hunnit köra där med husvagn, eller alls för den delen, med den här bilen, så jag har inte testat. Man kan ju låsa lådan i sexans läge, så det borde ju gå att prova. Fast den lär ju gå ur lock-up, så det blir nog otrevligt varmt i momentomvandlaren, skulle jag tro...

Söderut över Hallandsåsen, på E6 vid Östra Karup, fick jag gå ner på fyran för att hålla 90 km/h med min 850 Turbo, och den lite mindre vagnen jag hade då. Men sen gick det bra att hålla farten. Fast den lapade i sig tre liter milen upp för backen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Maccie skrev:@apersson850:

Exemplet du nämner med Rv40-backen och pjäxan rakt genom golvet, gäller det även med din nya XC70 D5 med 440 nm?

Måste du bokstavligt talat ha gasen i botten för att ta dig uppför med en husvagn på släp?
Beror på hur du kör, har du en V70 så ligger ju motorn inte mycket över tomgångsvarv i 75 km/h på 6:an. Ska du sega uppför en maffig backe på tomgångsvarv och högsta växeln krävs fullgas.

Växlar du ned eller ligger +100 så motorn ligger på 2000 rpm så far du ju upp i ett kick utan fullgas.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]