Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har fått ett knakande/knarrande/vinande ljud som hörs mycket vid vänstersväng typ rondell, men inte vid högersväng. Hör lite ibland vid körning i låg fart rakt fram. Hör detta mest vid stadskörning.

Exempel:
Hämtar bilen i garaget och kör iväg några km, Bilen står en stund typ 1/2-timme och när man sedan kör iväg, är det mesta borta. Kan inte lokalisera detta. Kan det ha med servostyyrningen att göra, eller har någon en idé om vad det kan vara?

Kompisen som jobbar på Volvo-fabriken i Skövde, har en idé om att det kan vara ett stag som är trasigt (som tydligen är ett typfel på V70 och kan komma när bilen är ny eller efter flera tusen mil eller inte alls).

Naturligtvis ett garantiärende, men det skadar inte att ha lite på fötterna innan man åker till Bilia, och då särskilt om ljuden hinner försvinna om jag har parkerat en stund.
Ja, då var oljudet fixat. Samuel Brevik på Bilia i Skövde körde en sväng, gick ut och skruvade lite och så var det problemet löst. Han lär vara erkänt skicklig (har hört detta från fler personer nu) på att hitta liknande fel.
Felet var en felmonterad klämma av något slag. När jag svängde vänster, så kom den emot ett stag (vet inte vilket) och då vibrerade det.

Nu känns det som om är bilen tystare än när vi hämtade den.

Träffade förresten den tekniker som ska sätta på mina extraljus imorgon, Magnus Larsson. Mycket trevlig person...

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]