Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mardy
Hej!

Har ju börjat sommarjobbet nu och har redan börjat kolla rundor efter vad man ska spendera lönen på:D
Bilen det gäller är 855 t5. Stötdämparna är slut och behöver därmed nya. Tänkte slå till på sänkningsfjädrar när jag ändå är igång.
Frågan är då, ska man köra på originaldämpare eller några andra?
http://www.scstyling.com/vaghallningski ... -3397.aspx
Där är ju typ dem, vparts har några motsvarande. Vill inte att det ska kosta för mycket så klart, men det ska ju vara vettiga saker.
De på vparts ska vara styvare än original.
Jag vet inte hur styva nya original 850 dämpare är, men de jag har är inte så trevliga. Målet är ju kanske inte att man ska känna varje sandkorn i marken, men det ska ju gå att köra fort i kurvor utan att man tror att bilen går brett.
Så, bör jag köpa typ de från scstyling/vparts eller de är bara skräp och det är original eller dyrare saker som gäller?

Sedan kommer vi till avgas!
Vad jag har förstått så behöver jag inte mer än 2,5" eftersom jag bara ska ha halvsats? Men vilket märke och med eller utan dämpare?
Det ska ju mullra gott och mer än original, men det ska ju gå o prata inne i bilen :D
Kanske lite överdrivet med att det inte går att snacka, men det ska ju inte låta hur mycket som helst (:

Så alla åsikter om både stötdämpare och avgas är välkommna, tack på förhand! :)
Jag har chassisatsen från vparts, ihop med 18" och 30-profilare blir den ju lite stötig men så länge man håller sig till asfalt är det inga problem ;)
Har också 2,5" system från BSR, lite "sportigare" ljud utan att man ska skäms för att visa sig ute. Jag tycker iaf det ger lagom ljud, men det där är ju väldigt individuellt.
Tackar för svar, min tråd sjönk en hel del i nya trådar så jag missa att läsa.
Men det blev originaldämpare fram och 40mm sänkning runt om till att börja med. Dämparna bak kommer lite senare då de var lite piggare på livet än framdämparna. Kan ju säga att bilen nästan blev högre med 40 mm sänkning än vad den var innan pga att framdämpare och fjädrar var så slut! :D
Så det blev ett rejält lyft i väghållningen även om jag inte kör några värstingsaker. Får nog dock bli 60 fjädrar fram i framtiden.

Och snart är det dags för Vallåkra, så man måste ju har rör tills dess! Hilmer, kör du 2,5 med eller utan dämpare? :)
Jag är lite inne på att köpa JT 3" med en dämpare (http://www.jt-tuning.se/shop/) eller det lär låta väldigt mycket? Som sagt, det ska helst inte överösta allt inne i bilen, det är mitt ända krav. Då kanske 3" med två dämpare är smartare?
jag kör 2,5 tum från simon. En dämpare under bilen och det låter klart mera än orginal. i stan tycker jag det låter för lite, på landsväg kan ljudet störa i vissa varvtals områden men överlag är jag mycket nöjd med ljudet.
Sen är ju 60/40 enda vettiga sänkvalet på en 85x70 för det ska se vettigt ut :P
av Mardy
Okej! En polares gamla glt hade Simons 2,5 tum utan dämpare som lät rätt trevligt, men säljs dom utan dämpare eller det är vinkelslip och svets som gäller då?

Jag håller med att 60-40 sänkning är snyggast, men det får bli senare :)
Värmare XC60 22-

Och då va motorn 25 grader varm alltså[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]