Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Arese skrev:
kave skrev:I mitt fall överväger jag en XC70 för cirka 450.000:- vilket är 90.000 över basmodellen D3 AWD.
En 530XD som jag överväger ligger runt 600.000, vilket är 220.000 mer än basmodellen.
Jag ser inte riktigt betydelsen i detta? XC70 har då mer utrustning etc.
Sluta snåla nu, köp det du vill ha - blir alltid billigast i längden :D
kave skrev: Intressant när vi talar svart plast, de sportigare BMW förarna lägger gärna till 50.000 för att få svart plast istället för lackerade detaljer.
Vilken svart plast tänker du på?
Skulle tro att det är Shadowline Kave tänker på.

Vilken iofs är lackad och inte matt plast och kostar 5.000kr, inte 50.000kr
av XC60
Arese skrev:X3 säljer tydligen mycket bra, min granne beställde i mars och ska få leverans i december. Den har också fått mycket bra kritik i pressen, utklassade bl.a. i 2,0d form XC60 D5 R-Design i Teknikens värld.

Som jag ser det finns det inga egentliga fördelar med dessa högbyggda bilar jämfört med sina syskon som är snabbare, snålare, har bättre väghållning och komfort samtidigt som de är billigare. De av mina vänner som kört BMW 5 och velat testa en suv har valt X5. X3 ska mer jämföras med trean som jag ser det.

A6 och femserien ligger som jag ser det i en annan storleks- och förfiningsklass än V/XC60. Svårt val men att pröjsa 450k för en bil vars instegsversion kostar hälften kan jag tycka känns lite svettigt...
Leveranstiden för X3 är väldigt lång och den säljer bra, läste även testet och X3 vann klart. Det är en fin bil men jag hade kanske ännu lite högre förväntningar på X3:an och hade trott den skulle erbjuda ett tydligt steg upp från XC60:n men tyckte inte den gjorde det därav "besvikelsen" särskilt i jämförelse med 5-serien som känns väldigt mycket mer premium. Hade det varit möjligt hade jag gärna tagit en 530XD men det tillåter inte företaget :( då hade man fått allt, utrymme, förfining, prestanda och 4-hjulsdrift... X5 går inte heller.
När det gäller X3 vs XC60 så får jag mer bil för samma pengar hos Volvo i form av utrustning men även komfort, fast BMW:n har en modernare och snålare motor/växellåda...

Måste säga att du har en fin bilpark Arese, 535 och XC60 :-)-)
av Arese
Trivs du med XC60 så ska du såklart köra vidare på den även om du på detta forum får mer eller mindre välmotiverade tips att titta på andra alternativ. Eftersom du ställer frågan på just det här forumet är ju ganska många bias så sannolikt får du de svar du egentligen vill ha :D

Själv kärade jag ner mig duktigt i BMW:s nuvarande 3-serie, köpte tre nya sedan -05. Det är fortfarande den mellanklassare som tilltalar mig mest trots att den är gammal som gatan. Anledningen till att det blev en femma var behovet av större barnvagnsplats....
av Steff 99
XC60 skrev: Leveranstiden för X3 är väldigt lång och den säljer bra, läste även testet och X3 vann klart. Det är en fin bil men jag hade kanske ännu lite högre förväntningar på X3:an och hade trott den skulle erbjuda ett tydligt steg upp från XC60:n men tyckte inte den gjorde det därav "besvikelsen" särskilt i jämförelse med 5-serien som känns väldigt mycket mer premium. Hade det varit möjligt hade jag gärna tagit en 530XD men det tillåter inte företaget :( då hade man fått allt, utrymme, förfining, prestanda och 4-hjulsdrift... X5 går inte heller.
När det gäller X3 vs XC60 så får jag mer bil för samma pengar hos Volvo i form av utrustning men även komfort, fast BMW:n har en modernare och snålare motor/växellåda...

Måste säga att du har en fin bilpark Arese, 535 och XC60 :-)-)
Jag var också inne på nya X3:an innan jag beställde XC60, tyvärr för BMW så håller inte X1 eller X3 samma kvalite på intredningen som X5/6 eller 5-serien (F10)
Tycker att det är en märkbar skillnad på bland annat hårdplasten i X1/3 modellerna som är klart sämre än vad Volvo har i XC60.
av jaw
Var i samma situation och hade i höstas specat färdigt en ganska välutrustad 520d med Komfortstolar, m-chassi, nav, 19" mm och var nära och beställa. Totalpris strax under 500' med rabatter Efter lite övervägande ville jag dock ha fyrhjulsdrift och då hade jag dels landat på över 600' i pris (530d x-drive) och dels fått vänta till denna sommar på leverans.

Pga detta började jag snegla på en XC70 men men var osäker på dels stolarna då jag tidigare haft komfortstolarna i en annan BMW och väghållningen som är lite mer "svampig" på Volvon, särskilt vid mindre riktningsbyte i högre fart.

Valet föll till slut på en mer eller mindre fullutrustad (inte Inscription eller Premium sound) XC70 D3 AWD (har väntat in Polestar) med Four-C, 18" samt stolarna med Ventilerat läder. Landade på 458' med cirka 60' rabatt.

Stolarna med Ventilerat läder är otroligt mycket skönare än de vanliga stolarna (man åker dock på elstol även på passagerarsidan..), själva fläktfunktionen är helt ok men framförallt är de mer komfortabla. Utöver detta tycker jag de ser trevligare ut. När det gäller Four-C hittade jag inte heller någon demobil utan beställde det för jag inte ville bli missnöjd om det skulle vara bättre... Är det bättre?? - det är inte sämre iaf...upplever bilen som fastare vid riktningsbyten men det kanske inte uppväger det något onödigt höga priset. Jag skulle nog välja det igen men vill man hålla ner priset är det nog en bra detalj att spara 16' på. Tror att 18" fälgaran gör en del också för väghållningen, även dessa ser trevliga ut på bilen.

I övrigt är jag grymt nöjd med bilen, ingen racer men tycker det är en otroligt praktiskt, snygg, bra och trevlig bil som vardagsbil.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Känns inte både X3 och X5 rätt daterade till utseendet vid det här laget? Gäller väl de flesta BMW - vid närmare eftertanke. Några extra pressveck i plåten blir ett facelift på en design som hängt med i tio år - känns det som.
av NiKeMaN
StringerBell skrev:Känns inte både X3 och X5 rätt daterade till utseendet vid det här laget? Gäller väl de flesta BMW - vid närmare eftertanke. Några extra pressveck i plåten blir ett facelift på en design som hängt med i tio år - känns det som.
XC90 kom i nuvarande kaross år 2003. Den ser idag, 2011 ganska precis likadan ut - förutom att man har valt att lackera listerna.

XC90 - 03a:
Bild
XC90 - 11a:
Bild

X5 - 01a:
Bild
X5 - 11a:
Bild

X3 - 04a:
Bild
X3 - 11a:
Bild

Jo... Jag tycker nog att BMW gjort en ganska bra uppryckning på dom åren....
Frågan är ju vad sjutton Volvo har pysslat med under dom åren... Just det - man har ju haft fullt upp med att utveckla denna vackra skapelsen *NOT*: http://213.132.112.104/images/54/5425814694.jpg

Man kan tycka och tänka mycket om BMW vs Volvo. Men kom inte och prata om att BMW är dåliga på att uppdatera sina modeller jämfört med Volvo.
Användarvisningsbild
av StringerBell
NiKeMaN skrev:
StringerBell skrev:Känns inte både X3 och X5 rätt daterade till utseendet vid det här laget? Gäller väl de flesta BMW - vid närmare eftertanke. Några extra pressveck i plåten blir ett facelift på en design som hängt med i tio år - känns det som.
XC90 kom i nuvarande kaross år 2003. Den ser idag, 2011 ganska precis likadan ut - förutom att man har valt att lackera listerna.
Spoiler »
Nu var inte min tanke en Volvo vs. BMW uppdateringsdiskussion utan en utväxt av tanken att XC60 - redan från början - ser lite mer modern och spännande ut än BMW-X:arna - bortsett från X6, möjligen.
av viktore
NiKeMaN skrev:

Frågan är ju vad sjutton Volvo har pysslat med under dom åren... Just det - man har ju haft fullt upp med att utveckla denna vackra skapelsen *NOT*: http://213.132.112.104/images/54/5425814694.jpg

Man kan tycka och tänka mycket om BMW vs Volvo. Men kom inte och prata om att BMW är dåliga på att uppdatera sina modeller jämfört med Volvo.
Kul att du med dessa bilderna motbevisar vad du själv försöker säga.
Jag är övertygad om att människor som inte har stenkoll på BMW vid en snabb anblick har svårt att avgöra om det är en ny eller gammal X3/5 man skådar. De designmässiga skillnaderna mellan nya och gamla X5 tycker jag inte är mycket större än mellan XC90 pre- och re-facelift. Bara med den "lilla" skillnaden att X5 är en splitt ny modell och X90in har fått en modest facelift.

Sen om vice versa är bra/dåligt eller snyggt/fult, det är en annan diskussion.
av NiKeMaN
viktore skrev:
NiKeMaN skrev:

Kul att du med dessa bilderna motbevisar vad du själv försöker säga.
Jag är övertygad om att människor som inte har stenkoll på BMW vid en snabb anblick har svårt att avgöra om det är en ny eller gammal X3/5 man skådar. De designmässiga skillnaderna mellan nya och gamla X5 tycker jag inte är mycket större än mellan XC90 pre- och re-facelift. Bara med den "lilla" skillnaden att X5 är en splitt ny modell och X90in har fått en modest facelift.

Sen om vice versa är bra/dåligt eller snyggt/fult, det är en annan diskussion.
Det jag ser som är skillnad på XC90 03 vs 11:
Lackerade lister, lackerade handtag, nedlackerad, annan frontspoiler, andra framljus (dock samma grundform). I övrigt tror jag att dom flesta plåtdelarna passsar rakt över.

Jämför du istället X5an som väl är den bil som ska jämföras med XC90 så har man på samma tid BYTT ut hela bilen. Man har rekonstruerat och om-designat HELA bilen. Inte en plåtdetalj passar. Ny form på framljus, motorhuv, dörrar ja - you name it.
Så lägg ner att kalla BMW's kaross för gammal och för att ha varit med länge - när XC90 är den som är gammal i gemet. Det är rena faktafel du kommer med.
Observera att jag inte ens diskuterar om vad som är fult/snyggt bra/dåligt...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]