NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Eftersom man inte gör någon kontroll av att den uppfyller detta så ja. Den kommer behålla skattefriheten och miljöbilsstatus.

Däremot gäller normalt sett inte maskinskadan eftersom programvaran är ändrad. Det är en medveten risk på en nyare bil.
Användarvisningsbild
av Bosa
Var nog jag som uttryckte mig lite dumt. Menade förstås att Polestar knappast lär släppa något till D2 iom miljöbilscertifiering och skattefrihet. :)

Att skeppa in mjukvara från tredjepart på en ny bil är inget jag skulle göra iaf, så finns det från Polestar så är det ju grönt annars så får det vara.

Iofs så ser jag inte riktigt vitsen med att uppgradera just D2 eftersom mycket av konceptet miljöbil lär försvinna. :)
av hanss
Iofs så brukar väl inte bränsle förbrukningen påverkas så extremt mycket om man inte gasar mer eller ändrar sitt körsätt på annat sätt.. Tyckte bara att siffrorna var roliga då jag trodde motorn redan var hårt trimmad.
av Lövet
Det är ju inte säkert att förbrukningen ökar vid normal körning alls. Om den ökar på fullgas så spelar ju inte det så nämnvärt stor roll eftersom man kör där mindre än 1% av tiden.
av whoppi
Bosa skrev:Var nog jag som uttryckte mig lite dumt. Menade förstås att Polestar knappast lär släppa något till D2 iom miljöbilscertifiering och skattefrihet. :)

Att skeppa in mjukvara från tredjepart på en ny bil är inget jag skulle göra iaf, så finns det från Polestar så är det ju grönt annars så får det vara.

Iofs så ser jag inte riktigt vitsen med att uppgradera just D2 eftersom mycket av konceptet miljöbil lär försvinna. :)
... saxat från polestar's FAQ sida.

"Jag har en miljöbil. Förlorar jag förmånerna med detta efter en effektoptimering med Polestar Performance?
Enligt transportstyrelsens regler så klassas ett fordon som miljöbil om de kan köras på ett alternativbränsle (annat bränsle än bensin, diesel eller gasol) samtidigt som bränsleförbrukningen vid blandad körning inte överstiger 9,2 L/100km. Då Polestars effektoptimeringar inte påverkar den certifierade bränsleförbrukningen så klassas Volvos miljöbilar som miljöbil även efter en optimering med Polestar Performance."
Användarvisningsbild
av Bosa
Ja men skattefriheten är väl beroende av ett CO2-utsläpp på 120 g/km eller lägre vilket Polestar inte skriver något om. Nu har de iofs ingen uppdatering till någon av Volvos bilar som är skattebefriade i 5 år så de behöver förstås inte upplysa om det.

Men skulle Polestar skapa en uppdatering till D2 skulle de nog få kämpa för att hålla den under gränsen eftersom den redan idag ligger på 114 g/km, vridet kommer ju ganska tidigt på D2 så ett högre vrid skulle mest troligt påverka utsläppen. Alternativt skulle det bli en ganska löjligt liten effektökning. :)
av Gourmand
Bosa skrev:Var nog jag som uttryckte mig lite dumt. Menade förstås att Polestar knappast lär släppa något till D2 iom miljöbilscertifiering och skattefrihet. :)

Går alldeles utmärkt att "optimera" denna motor genom t.ex. BSR, som är minst lika seriöst som Polestar. Detta vet ju naturligtvis Volvo, men de värnar sina "olika" modeller. D2-motorn är samma Citroen/Peugeot-motor som finns i rätt många bilar. Fords inblandning i framtagandet av denna motor bör nog ses som rent ekonomisk. Och det ska man nog vara tacksam för ! Har själv nyligen kört V50 D2 (MY12) av en händelse, kör annars en "vanlig" 1,6 Drive. Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att välja en större och törstigare motor än D2 om jag skulle köpa ny V50. Upplevde att den passade V50 perfekt.
av Gourmand
s6025t skrev:BSR skulle jag inte stoppa i en ny bil. Polestar har ju 100% koll på vad som går att göra skulle det visa sig att det inte går att uppfylla deras o volvos krav så blir det ju inget trim från polestar.Kolla denna tråd hur det kan gå.. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =bsr+drive
Nja, den där tråden säger väl egentligen inget annat än att BSR har personal som inte sköter kundkontakterna något vidare. Dessutom "chippar" man inte bilen hos BSR, som antyds i något svar. Alla biltillverkare laborerar ju med mjukvaran, se bara D3 o D4 m.fl. - samma motor, endast mjukvaran skiljer dom åt. BSR gör exakt samma sak. Polestar har ju naturligtvis inte mer kunskap på detta område än BSR. Däremot har de ett ansvar gentemot Volvo genom avtal, vilket inte säger ett skit om deras kompetens. När nu V50 går i graven kan man nog vara relativt säker på att Polestar kommer att erbjuda liknande optimeringar för 1,6Drive, som andra "Volvo-bilar". Själv kör jag med BSR steg 1, sedan ca 2500 mil och bilen är lika fel och problemfri som innan BSR:s optimering. I övrigt kan jag tycka att såväl 1,6 DRive, som D2 går alldeles utmärkt även utan detta "trim", men det är en annan sak.
av Gourmand
s6025t skrev:De 4-cylindriga motorerna har ju kortare serviceintervall 2000mil mot 3000mil för de 5-cylindriga så kör man över 2000mil/år så är ju servicekostnaden billigare på en D3 http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... l_0901.pdf
Att köra sin bil i 3000 mil utan att byta olja och filter skulle jag starkt avråda från. 3000 mila-intervallet är rent teoretiskt och och bygger på optimal körning under optimala förhållanden. Något som få, om ens någon i Sverige, kommer i närheten av. Detta gör att det i praktiken ej är någon skillnad mellan de 5-cylindriga och 4-cylindriga dieslarna. Själv byter jag olja och filter 1 ggn/år vid max 1500 mil. Enkelt och billigt att göra själv och en överlägsen försäkring mot kommande motorskador och i förtid utsliten motor. Det var inte länge sedan som kunskap om olje/filterbyte ingick i körkortsutbildningen.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]