Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kolla så att kammarna står rätt i tid som I.H.P. skrev.
På gamla 740 med 234F motorn så hade ett spännstiften som håller drevet på rätt plats på kamaxlarna gått av (drevet flyttat sig). Det var visserligen en tomgång som påminner om en trimmad motor, men kanske ett tips.
Ett felproblem som VOLVO inte fixade utan det upptäcktes när jag började demontera toppen.

Lennart
hejsan har idag hållit på med bilen men ej lyckats. Har provat med andra boxar men utan resultat,går lika dant som med mina gammla. Provade att mäta lamdan pendlar mellan 0,2-0,8 10-12ggr per 10sec lite svårt att hålla räkningen då detta går fort.
har kollat vad som händer om man kopplar ur elkontakter till olika saker .
lmm vid urkoppling händer:går ner i varv lite ojämnt men ökar igen efter ca10-15sec till det som han gick på innan bortkoppling
spjällhuskontakt :lägre motorvarv och oroligt
tempgivare till motorstyrning: ingen respons trots ny givare inget hörbart händer
evapventil: ökar motorvarv lite tycker att den går lite bättre (renare)
lamban : ungefär samma gång som tidigare
kontakter till spridare: lossar man en i taget så går den illa samma på alla
lika med tändhattar lossa en i taget och den går illa
samt kollat remhjulen till kamaxlar hela
vad kan vara fel
hejsan har provat med en annan lmm med samma nr 016.
men jag funderar någon skrev på något ställe på forumet att till år 89 är det lmm 010 inte 016
men från 90 är det 016, men att det kan vara blandat på 89:or
så undrar hur det skall vara ska prova att åka till volvo verkstad idag och fråga
mvh anders
hejsan har varit borta ett tag men det står still med bilen frågade på volvo verkstad hade bilen med mig men dom hade ingen aning om vad jag skulle kunna göra så bilen står där den står kommer inte igenom bes
mvh anders
Användarvisningsbild
av zamme
du kan ju inte justera tändningen för det gör den automatiskt, men knackgivaren har väll nott med tändjusteringen o göra, eller har jag fel?
för tändningen ska väll komma tidigare ju mer man gasar, o tänder den då försent så förbränner den ju inte all soppa
(detta e dock bara en liten fundering :P )
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]