Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
andreas_lofgren skrev:Undrar om Volvo verkligen kostar på sig att ta fram en helt unik stol för R-design. Sånt är riktigt dyrt. Är vi säkra att det inte är en dynamicstol med annan klädsel bara?
Så kan det kanske vara, men att R-designstolen skulle vara samma som standardstolen, är uteslutet.
av improwise
andreas_lofgren skrev:Undrar om Volvo verkligen kostar på sig att ta fram en helt unik stol för R-design. Sånt är riktigt dyrt. Är vi säkra att det inte är en dynamicstol med annan klädsel bara?

Det antyds så här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=58434
Enligt en Volvosäljare jag pratade med så är det standardstolen som används i R-design modellerna. Är dock inte helt övertygad själv, var ett tag sen jag provkörde R-design men fick för mig att det var bättre sidostöd på dem, men jag kan minnas fel...

Update:
Nu har jag fått annan info, "R-Designstolen är en kombination av Comfort och Dynamic."

Och isf bör det väl innebära att Volvo faktiskt har 3 olika stolar.
Användarvisningsbild
av kave
improwise skrev:men det är klart mer sällan som t.ex. nya X3 nämns (även i diskussioner som berör XC60 som väl får anses vara samma biltyp), vad beror det på? Är det så att ni som kan och gillar BMW anser att 5-serien helt enkelt är mkt bättre än t.ex. X3an,
Jag har övervägt alla biltyperna, XC70,60 samt 5-serien och x3. Samtliga bilar utom X3 är väldigt komfortabla tysta bilar, förutom X3. Vid provkörning av 2.0D så är backspegeln obrukbar i 120kmh pga vibrationer. Det är helt annan klass på femman. Särskilt med en riktig motor, dvs inte 520d.
av XC60
kave skrev: Jag har övervägt alla biltyperna, XC70,60 samt 5-serien och x3. Samtliga bilar utom X3 är väldigt komfortabla tysta bilar, förutom X3. Vid provkörning av 2.0D så är backspegeln obrukbar i 120kmh pga vibrationer. Det är helt annan klass på femman. Särskilt med en riktig motor, dvs inte 520d.
Jag står inför detta val och kan bara hålla med Kave. Jag var ganska säker på att ta nya BMW X3 när jag såg den, har även provkört den två gånger och vid det senaste tillfället körde jag den direkt efter en BMW 520 och kunde bara konstatera att BMW 5-serie håller en helt annan klass vad gäller komfort och premiumkänsla. BMW X3 kändes "tunn" på något sätt och materialen ser klart billigare ut och tyckte t.o.m. att det fanns gjutskägg på dörrfackens kanter. Hoppade sedan direkt in i min XC60 och den är tystare och känns minst lika "premium" i min naturligtvis subjektiva uppfattning. Denna bevikelse och känsla tillsammans med den högre kostnaden för likvärdigt utrustade bilar och avsaknaden av viss utrustning till X3:an har gjort att jag mer eller mindre avskrivit den från min lista medan XC60:n i högsta grad finns kvar på densamma...

Valet för mig står egentligen mellan XC60, nya Audi A6, V60 men även 5-serien...

Har skrivit lite mer om valet och kvalet under S60, V60, XC60 forumet.
av Arese
X3 säljer tydligen mycket bra, min granne beställde i mars och ska få leverans i december. Den har också fått mycket bra kritik i pressen, utklassade bl.a. i 2,0d form XC60 D5 R-Design i Teknikens värld.

Som jag ser det finns det inga egentliga fördelar med dessa högbyggda bilar jämfört med sina syskon som är snabbare, snålare, har bättre väghållning och komfort samtidigt som de är billigare. De av mina vänner som kört BMW 5 och velat testa en suv har valt X5. X3 ska mer jämföras med trean som jag ser det.

A6 och femserien ligger som jag ser det i en annan storleks- och förfiningsklass än V/XC60. Svårt val men att pröjsa 450k för en bil vars instegsversion kostar hälften kan jag tycka känns lite svettigt...
av Steff 99
Arese skrev:
A6 och femserien ligger som jag ser det i en annan storleks- och förfiningsklass än V/XC60. Svårt val men att pröjsa 450k för en bil vars instegsversion kostar hälften kan jag tycka känns lite svettigt...
Var i ligger skillnaden att köpa en 535:a där har du ju nära nog samma förhållande ?? ?:-/
Användarvisningsbild
av kave
Arese skrev:X3 säljer tydligen mycket bra, min granne beställde i mars och ska få leverans i december. Den har också fått mycket bra kritik i pressen, utklassade bl.a. i 2,0d form XC60 D5 R-Design i Teknikens värld.
Kia Ceed säljer också bra, men jag vill inte ha en i alla fall. Subaru får alltid högsta betyg i TV och AMS men jag gillar dem inte heller. Föv blir jag alltid besviken när man läser biltidningarna. AMS hade någon slags guide till 5 serien för ett halvår sen. Lite meningslöst babbel efter att de studerat reklambroschyrerna.
I jämförelse med gamla X3 som var riktigt trist att köra, stroppig och klonkig över vägbulor etc så är nya bättre, men det verkar som BMW inte vill göra X3 för bra för att konkurrera ut X5.
I mitt fall överväger jag en XC70 för cirka 450.000:- vilket är 90.000 över basmodellen D3 AWD.
En 530XD som jag överväger ligger runt 600.000, vilket är 220.000 mer än basmodellen.
Jag ser inte riktigt betydelsen i detta? XC70 har då mer utrustning etc.

Intressant när vi talar svart plast, de sportigare BMW förarna lägger gärna till 50.000 för att få svart plast istället för lackerade detaljer.
av improwise
Kom vi eg. fram till om det går att göra en XC70 R-design med hjälp av olika val (Four-C, stolar, chassi etc). Dvs, en bil som är ung lika kul att köra som en V70 R-design (utan att nödvändigtvis behöva jämföra det mot andra märken osv)
av Arese
Steff 99 skrev:
Arese skrev:
Var i ligger skillnaden att köpa en 535:a där har du ju nära nog samma förhållande ?? ?:-/
Det krävs ju såklart att bilen levererar mer om den kostar 450kkr istället för 250kkr. I fallet V60 tycker jag inte att den håller när man närmar sig 500kkr. Varken då det gäller drivlina, komfort eller förfining i bygget. Men alla gör vi ju olika bedömningar. Jag tycker att 535i håller bra mot sina konkurrenter om man söker en stor, hyfsat komfortabel och pigg kombi.
av Arese
kave skrev:I mitt fall överväger jag en XC70 för cirka 450.000:- vilket är 90.000 över basmodellen D3 AWD.
En 530XD som jag överväger ligger runt 600.000, vilket är 220.000 mer än basmodellen.
Jag ser inte riktigt betydelsen i detta? XC70 har då mer utrustning etc.
Sluta snåla nu, köp det du vill ha - blir alltid billigast i längden :D
kave skrev: Intressant när vi talar svart plast, de sportigare BMW förarna lägger gärna till 50.000 för att få svart plast istället för lackerade detaljer.
Vilken svart plast tänker du på?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]