Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Breaker
Jag håller på att byta ut en del delar i framvagnen på min V70N-00 och har nu bytt bussningar i länkarmen.
Dom främre bulten skulle dras men 65nm och sen vinkeldras med 90 grader. Jag drog 65nm men orkar inte vinkeldra bulten mer än 45 grader fast jag drog rejält med långt skaft. Kändes efteråt som att det inte kändes riktigt rätt att behöva dra en M12 8.8 så fruktansvärt och kom då på att jag hade haft på loctite på bultarna, kan det vara det som gör att momentet inte stämmer?
av Breaker
Jag kommer nog köpa nya bult på måndag och byta dom ifall jag nu dragit dom för hårt, det värsta är att jag använde loctite 270 den starka så det blir nog problem att lossa dom.
av 2444ever
Har precis läst i en annan tråd (kommer inte ihåg vilken) att de som skall dras med vinkel efter moment sträcks ut för att få en "fjädereffekt". Denna sträckning går inte tillbaka när man lossar, därför ska man alltid köpa nya. Kanske du redan gjort?
av Breaker
Ja det var nya bult jag monterade men jag funderar på om det ska vara torra gänger, jag hade loctite på och är nu rädd att jag dragit bultarna för hårt.
av Breaker
Det kanske inte är någon fara med lite loctite på, man kan ju inte vara den första som dragit dom bultarna "otorra". Bulterna är väll sträckbultar som 244ever skrev så dom sträcks nog ut en del.
Tyckte bara det kändes lite knepigt att dra dom så hårt.
Användarvisningsbild
av hollan
enl volvo skall m12orn på främre bussningar dras 65nm och vinkeldras 105 och den bakre m14 105nm och vinkeldras 90
av Breaker
Jo jag såg att volvo hade högre vinkel än Haynes men det kändes nästan för mycket det jag drog bultarna, och jag vågar inte dra dom hårdare.
Men det kanske känns lite anorlunda med sträckbult mot vanliga, jag ä'r inte riktigt van vid det,man kände nästan hur den töjde sig.
Användarvisningsbild
av hollan
en m12 kan du dra till du blir blå i huvet långt innan gängorna går
av Breaker
Det är kvalitet 8.8 och jag drog med ett långt skaft, på höger sida är det lite trångt och jag låg ute på backen med pallbockar så man kanske inte fick riktigt med kraft, men med ett halvmeters skaft tyckte jag det kändes tillräckligt.
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]