Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hallå!
Då var det dags att byta den yttre vä drivknuten på vår S70-99.
Har kollat en del trådar här på forumet och förstått att vänstersidan är den "lätta" sidan.
Men har man som jag aldrig bytt är ingen sida lätt.
Kan ngn vänlig själ visa hur man gör? Vad skall lossas, var sitter det osv....

/S
Användarvisningsbild
av Nexus
nja jag anser höger sida är lättare. Där behöver man ju "bara" lossa överfallet på blocket för få ut drivaxeln ur lådan.
Användarvisningsbild
av Nexus
nje haha men jag är sämst på förklara så mitt råd är köp din en haynes "gör det själv" handbok.
Användarvisningsbild
av taxi
Kolla på pettsons hemsida, om det råkar vara för 850 så tror jag att det enda som skiljer är axelmuttern!
Annars är Haynes-boken ett bra tips, står ganska utförligt hur du går tillväga!

Har precis gjort det på en 850;

Lossa centrum/drivaxel-mutter.
Hissa upp bilen.
Ta bort axelmuttern helt.
Lossa fästet till bromsrör/ABS-kabel
Lossa och ta bort klammerbulten på spindelleden.
Slå en gång UPPÅT på bärarmen, sen NERÅT på bärarmen så den lossnar från styrknogen.
Slå in knuten/axeln ca 10 mm. (Gärna med nån mjukare typ av hammare)
Bänd med kofot av lämplig storlek mellan inre knuten och växellådan för att få loss hela drivaxeln.
Akta ABS-givaren när du tar ut knuten från navet.
När du fått av damasken, använd lämplig låsringstång och ta bort låsringen som håller axeln i knuten!

Jag garanterar ICKE att detta är helt korrekt, så lycka till!
av SubMarine
Taxi's beskrivning är mestadels korrekt men jag gör några förtydlingar :)

Då du skriver att du har en -99a så är sannolikheten stor att du har de nya knutarna där man utifrån ej kommer åt låsringen som håller knuten till axeln. Knuten demonteras genom att man bara slår av den från axeln. Du ser lätt om du har den nya knuten genom att titta om du har en bult eller mutter som håller fast knuten i hjullagret. Har du en bult så har du nya knuten. Tänk på att momenten för att montera bulten igen är först 35Nm och sedan ytterligare 90 grader.

Drivaxeln sitter fast i växellådan med en låsring. Det kan därför vara lite knepigt att få loss den därifrån. Tänk på att INTE dra i axeln för att få loss den ur lådan! Då kommer du antagligen att sära på inre knuten vilket leder till mycket merjobb. Du gör precis som Taxi skrev och tar en kofot och bänder mellan knuten och lådan. Det kan vara värt att passa på och byta oljetätningen där drivaxlen går in i växellådan. När du återmonterar axeln så var noga med att du hör klicket när låsringen sätter sig i växellådan, annars finns det stor risk att axlen lossnar efter några meter.

Lycka till!
av SHO
Ok...nu läste jag ordentligt :oops: . Bända är det som gäller. Trodde först att det var ngt som man måste lossa på mellan inre knut o lådan? Men då bänder jag så fort jag skaffat en mindre kofot :)
av SubMarine
Du kör in en kofot eller liknande mellan knutens baksida och växellådan och bänder knuten utåt. Låsringen sitter på axeln som går in i växellådan och den kan du inte lossa utifrån. Det är bara att bända loss.

Edit: För långsam :D
av SHO
Nu har jag fått loss knuten... Märkte då en ganska sunkig o revad packbox. Reva på motsatt sida än den jag bände från så det var inte jag i a f :wink: ...
Är den bara att ta bort o byta eller sitter den fast på ngt sätt.. Petade lite försiktigt med rena handskar men kunde inte rubba den.

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se