Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tobberebel
#550828
Tjena alla volvofolk igen!!!!

Nu har det börjat igen.... Bytte bränslefilter och pump för att bilen gick illa å dog hela tiden.
Den gick bra ett tag men nu har den börjat krabba igen!!! ska ja lämna in?
fick dra ur sladden till luftmotståndsreg... igen så den går å köra...
Vad är det för fel? känns som ja försökt med allt.. Inget verkar hjälpa, kan det va spridarna eller nå skit där?

Är tacksam för all hjälp ja kan få!!!!

Nån med en volvo 240 gl 88 som haft samma problem eller liknande?

Tack på förhand

//Tobbe
av Rådlös
#550852
Vad menar du med " luftmotståndsreg... "? Är det luftmassemätaren (luftmängdsmätaren på äldre bilar) som du menar?
Om bilen fungerar i ett nödläge när du kopplar bort luftmassemätaren, så måste det ju vara den som är trasig, tycker jag.
Användarvisningsbild
av tobberebel
#550860
Rådlös skrev:Vad menar du med " luftmotståndsreg... "? Är det luftmassemätaren (luftmängdsmätaren på äldre bilar) som du menar?
Om bilen fungerar i ett nödläge när du kopplar bort luftmassemätaren, så måste det ju vara den som är trasig, tycker jag.
Jag drog ur sladden till luftmassemätarn eller va det heter... jag undrar om det är det felet eftersom ibland går den perfekt... du kanske har rätt. men om den vore sönder så skulle man ju inte komma många meter? eftersom ibland går den riktigt bra...

Å sen hör jag pumpen inne i bilen när jag kör, å den bytte jag ju nyss, å vad jag förstått ska man inte höra den inne i bilen :/ kan det vara att pumpen bak är sönder så pumpen under får jobba på maximum?

//Tobbe
Användarvisningsbild
av tobberebel
#550864
SA4AQS skrev:Ett tips är att se över kontakterna på LMM kan vara oxid om du har tur annars kan den vara trasig men börja med att göra rent och fetta sedan in med kontakt fett
ok ska kolla på det å försöka å se om det är felet eller om den är trasig
av Rådlös
#550877
Det kan mycket väl vara glappkontakt i luftmassemätaren så att det blir "lotteri" om den fungerar eller inte från ena dagen till den andra.
Du kan läsa lite mer om detta här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
I början har du en rubrik Givare. Läs den förutom allt det andra.

Om pumpen inte går så får du inget tryck i bränslesystemet. Då går garanterat inte bilen alls. Om pumpen är dålig eller ger fel tryck kan du naturligtvis mäta trycket om du har rätt mätutrustning. Men det är lättare att mäta strömförbrukningen för pumpen. Om pumpen är dålig eller håller på att ge upp, drar den mer ström än vad som är tänkt från början. Dessvärre vet jag inte vad som är normala värden, men det finns andra som vet det.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av tobberebel
#550883
Rådlös skrev:Det kan mycket väl vara glappkontakt i luftmassemätaren så att det blir "lotteri" om den fungerar eller inte från ena dagen till den andra.
Du kan läsa lite mer om detta här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
I början har du en rubrik Givare. Läs den förutom allt det andra.

Om pumpen inte går så får du inget tryck i bränslesystemet. Gå går garanterat inte bilen alls. Om pumpen är dålig eller ger fel tryck kan du naturligtvis mäta trycket om du har rätt mätutrustning. Men det är lättare att mäta strömförbrukningen för pumpen. Om pumpen är dålig eller håller på att ge upp, drar den mer ström än vad som är tänkt från början. Dessvärre vet jag inte vad som är normala värden, men det finns andra som vet det.
Har läst det nu och känner igen vissa saker, bland annat svårstartad, driftstörning vid bland annat gaspådrag, men det är som att den börja krabba vid ett speciellt läge, ungefär när man lagt i tvåan börja den hacka å sen dör den :/
Användarvisningsbild
av tobberebel
#550975
tobberebel skrev:
Rådlös skrev:Det kan mycket väl vara glappkontakt i luftmassemätaren så att det blir "lotteri" om den fungerar eller inte från ena dagen till den andra.
Du kan läsa lite mer om detta här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
I början har du en rubrik Givare. Läs den förutom allt det andra.

Om pumpen inte går så får du inget tryck i bränslesystemet. Gå går garanterat inte bilen alls. Om pumpen är dålig eller ger fel tryck kan du naturligtvis mäta trycket om du har rätt mätutrustning. Men det är lättare att mäta strömförbrukningen för pumpen. Om pumpen är dålig eller håller på att ge upp, drar den mer ström än vad som är tänkt från början. Dessvärre vet jag inte vad som är normala värden, men det finns andra som vet det.
Har läst det nu och känner igen vissa saker, bland annat svårstartad, driftstörning vid bland annat gaspådrag, men det är som att den börja krabba vid ett speciellt läge, ungefär när man lagt i tvåan börja den hacka å sen dör den :/
kan ju lägga till att den går just nu bara på 3 cylindrar märkte jag :/ tändhattarna ska bytas ut. + att det var fullt med olja i röret bakom luftmassemätaren :/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#551044
Hur mår din vevhusventilation? När du tar av oljepåfyllningslocket, har du då ett övertryck där när du känner efter med handflatan?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av tobberebel
#551093
gnestakalle skrev:Hur mår din vevhusventilation? När du tar av oljepåfyllningslocket, har du då ett övertryck där när du känner efter med handflatan?

Mvh GK

Ska ja känna där locket ska sitta? eller hur menade du? :wink:
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]