Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
744gl.

Om du har möjlighet att ta dej till en Volvoverkstad så köp med dej lite kaffebröd och be dom ta en kopia på kopplingsschemat till bränsle och tändsystemet åt dej.
Då kommer du att fatta till 100% vad Jocke S skriver om.
Jocke S är duktig och han vet vad han skriver om, så det kan löna sej att du försöker förstå han.

Bränsleschemat finns bl.a. i Volvos "gröna" Kopplingsschema Avd 3(39) sid.20 och 21.
Och tändsystemet på sid. 34 och 35 för din bilmodell.
Sedan förstår jag inte varför du har direktkopplat bränslepumpen.

//tuxedo
av 744gl
Jocke S. skrev:Så...säkring #1 går inte om du delar på kontaktstycket mot bränslepumpen? Många små frågor...men du är mina ögon!
Jopp, säkring 1 går även om bränslepupmen inte är inkopplad:(
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Då kan man "nästan" utesluta den kabeln... En stund iallafall!

Koppla ur LMM, tomgångsventil, kontakt till lambdasond och spridarrelä. Brinner säkringen efter detta?
av 744gl
Jocke S. skrev:Då kan man "nästan" utesluta den kabeln... En stund iallafall!

Koppla ur LMM, tomgångsventil, kontakt till lambdasond och spridarrelä. Brinner säkringen efter detta?
Vart sitter tomgångsventil och spridarrelä?=)

Du kanske även vet hur man läser felkoder? För jag har ingen aning ??:-/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
744gl skrev:
Jocke S. skrev:Då kan man "nästan" utesluta den kabeln... En stund iallafall!

Vart sitter tomgångsventil och spridarrelä?=)

Du kanske även vet hur man läser felkoder? För jag har ingen aning ??:-/
Så läser du ut felkoder, http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

Tomgångsventilen sitter under insuget en i stort cylindrisk tingest med 2 slanganslutningar i framkant och ett kontaktstycke i änden som vetter mot torpeden. Spridarreläet sitter på expansionstanken.

Rekommenderar att du skaffar en reparationshandbok om du vill meka med din bil, det är en god investering.

Mvh GK
av 744gl
Jocke S. skrev:Hur går det med bilen?
Har tyvärr haft mkt på jobbet nu, men imorgon så har jag lite tid över att kolla över bilen, uppdaterar imornkväll!

Tack för all hjälp och engagemang hittills!
av 744gl
Fick igång bilen, bytte lmm, men efter 2 månader (idag) så hände samma sak igen, jag ringde till en mekaniker jag känner och han sa att det kanske var svänghjulsgivaren...? Någon som vet vart den sitter?
Hoppas att få igång denna tråd igen utan att behöva göra en ny :)
av duttowisch
Hej,
Nr1 är att kolla om det kommer inpulser från svänghjulsgivaren, om inte tror elektronikboxen att motorn står stilla= ina inpulser till bränslebox/tändbox. Nr2 kolla tändboxen, fungerar den.
Men nr1 är mitt tips
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning