Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Dom kostar ungefär 185kr styck. åtgår en till varje sida. Jag behövde inte ens ta av hjulet, gick att pilla bort centrumkåpan och sen byta. Samma längd som dom som satt där innan. Varit tyst sen jag bytte. Dock bara en vecka sedan. Skall enl. volvo dras med 50 nm. tror jag dragit lite mera.
av LaRy
Enligt Hayenes skall drivaxelbulten dras med betydligt mer. Först med 35Nm, därefter ytterligare 90 grader.
En ren uppskattning som jag gjorde innebär att slutmomentet ligger i storleksordningen 120Nm. Denna bult är därmed rejält förspänd. Det är därför den måste bytas vid lossning.
av III
Spännade. Låter mera troligt. 50 nm kändes klent. Gissar att personalen i reservdelsbutiken inte var påläst riktigt. Tror jag drar lite till i och med det.
Användarvisningsbild
av gurrish
jag ska ta och säga till snubbarna på verkstaden att dra åt mina, tycker det klickar lite för mycket nu för tiden! :evil:
av Volvolife
Jag lossade skruven och tryckte in drivaxeln med fingret och sen fyllde jag där inne med kopparpasta och sen drog jag åt det med samma skruv. Det har varit tyst sen dess och det är väl över ett halvårsen jag gjorde det.
Det inkommenderade det på volvo när jag pratade med dom. Och det är va dom gör tydligen på verkstaden när det klickar.
av LaRy
Volvolife--- BYT BULT!
När man använder principen att först dra med 35Nm, tar man bort allt glapp och spel. När man sedan drar vidare med 90 grader förspänner man bulten. Bulten sträcks med en viss förutbestämd längd. Jag tror denna bult har en gängstigning på 1,25 mm / varv. 90 grader medför att bulten sträcks på den ogängade delen med 0.4 mm som då fungerar som en fjäder. Detta går inte tillbaks när du släpper bulten. Nästa gång du drar bulten sträcks den ytterligare 0.4 mm. Den kommer definivt inte att ha den förväntade fjäderkraften.
En sådan drivaxelbult utan det koniska gummit är inte speciellt dyr hos Volvo. I maj kostade den ca 20- 30 kronor / styck.

Efter diskussionen här funderar jag på att testa koniska gummimodellen avsedd för XC90 som kostar betydligt mer. Det måste finnas någon anledning till förändringen i design.
Användarvisningsbild
av Hellman
Väcker en gammal tråd till liv...

Jag har en XC90 2008 som jag tycker har det här problemet. Vid låga hastigheter klickar det från hjulen speciellt vär man släpper gasen och när man gasar på. Men jag tycker jag hör det både från fram- och bak-hjulen, den är ju 4-hjulsdriven, kan det vara detta problem eller borde felet inte finnas på en -08?
Användarvisningsbild
av Hellman
Jag har nu haft inne bilen på en Volvo-verkstad och de fettade in drivaxlarna. Tyvärr så är klick-ljudet kvar.. :(
Jag var tvungen att ha bilen, så de hann inte göra någon grundlig felsökning, men de gissade på att det var "splinesen i hylsan vid vinkelväxeln" som var kassa. Kunde tydligen hända om man lekt för mycket med bilen på torr asfalt. Man skulle kunna märka det på att man förlorat bakhjulsdriften.
Någon som hört talas om detta förut? Kan det var ett rimligt fel?
Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]