Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Jag skulle vilja ha några frågor besvarade av någon som är insatt i transmission.
Jag har en Volvo S60 T4 med powershift.

1. Om jag accelererar kraftigt från stillastående, börjar bilen accelerara svagt, för att efter 0,5-1 sekunder dra på. Vad beror denna kraftlöshet på i början? Är det turbon som dröjer? Irriterande!

2. Om jag accelererar kraftigt 0-100 km/h, tappar bilen kraft när den växlar mellan 3e och 4e växeln (tror det är mellan 3e och 4e). Vad beror det på? Känns inte särskilt sömlöst.

3. Jag läste ett test gjort av Automotorsport och jag blev lite häpen. Volvo och Audi jämförs. Båda har automat, snarlik vikt och nästan lika motor effekt. Ändå accelerarar 0-100 km/h på Audin 6,9 sekunder, mot Volvon på 9,6 sekunder. Skillnaden är gigantisk!!! Hur kan det komma sig?
http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 102401.pdf

Jag måste erkänna att jag inte alls är imponerade av Powershift. Den är långsam och inte alls sömlös.
Dock är Volvo S60 en riktigt bra bil, jag tycker om den riktigt mycket. Men powershift... nej tack!
Användarvisningsbild
av crumpets
1. Om det är från stillastående är det säkert turbon som dröjer ja. En bil med riktigt bra dubbelturbosetup ska väl inte uppleva det där, men även moderna singelturbos i mindre motorer jag provat har aldrig haft 100% mos direkt från under typ 1300-1500 varv.

2. Kikat på varvmätaren? Är det långt mellan 3 och 4 och du inte varvar upp ordentligt kan du hamna på svaga varvtal när den hoppar upp på fyran. Iofs brukar en modern turbo ha bra kraft även nere på 2k-rpm-området men det är en stor bil... Lägre varv = lägre motoreffekt. Så är det bara. Kika!

3. Powershiften är sämre än DSG:n. DSG kapar förbrukningen OCH 0-100. Powershift ÖKAR förbrukning och 0-100...

EDIT: Efter att ha läst testet ser jag att audin hade quattro och manuell låda. Om en bil med de förutsättningarna för 90 000kr mer INTE hade piskat volvon kan man ju fråga sig varför någon skulle betala det extra.
av KarlE
Tack för dina bra svar!

2a. Men eftersom det är powershift som sköter växlingarna och jag trycker sulan i botten kan jag väl inte göra något? Eller menar du att jag skall växla "manuellt" för att varva upp motorn? Eller vad kan jag göra?

Ja testet är löjligt eftersom att de jämför två så olika bilar. Men man kan ändå fråga sig hur Audin kan vara så mycket snabbare.

Jag har funderat på att byta till en S60 T6, den borde göra mig nöjdare. Hur är geartronic till en ny S60? Är den sexväxlad?
Användarvisningsbild
av apersson850
Dagens automatlåda, med Geartronic, är sexstegad, det är riktigt.

Jag har inte kört Volvos dubbelkopplingslåda, så jag har inga kommentarer om den för övrigt. Jag har bara hört en kompetent person (mekaniker hos Volvo) yttra sig, och han gillade den inte.
Däremot är jag nöjd med min egen vanliga automat (Geartronic). Fast jag har slutat intressera mig för att bränna iväg från stillastående, om jag nu ens någonsin varit intresserad av det. Jag tycker att fartökning i området 50-200 är intressantare, för det är ju de farter jag kör i när jag kan behöva accelerera ordentligt, exempelvis för att köra om någon eller bara se om man kan hänga på, he-he. Från stillastående med framhjulsdrivet blir bara rökmoln ändå.
av KarlE
Ja, det beror lite på "behovet". Jag bor i en storstad i Latinamerika och där kan man köra max 100 km/h. Så då är det viktigare med 0-100 km/h. ;)
av Lövet
Jag skulle tro att Audins övertag beror på 3 saker

1) Motorn ger betydligt mer än 211hk. Det har den gjort i andra tidningars tester.
2) Fyrhjulsdriften
3) Manuella lådan. Powershift verkar växla segt och långsamt.

Detta i kombination gör att man kan kliva på mycket hårdare från 0-100 km/h. Men i ärlighetens namn tror jag inte man kör Audin på det sättet. Det kräver att man varvar upp från stillastående och sedan bara kliver av kopplingen. Det blir fruktansvärda ryck och slit i bilen av detta så man kör inte på det sättet i verkliga livet. Kollar du omkörningsaccelerationen är det betydligt jämnare mellan bilarna för då spelar inte fyrhjulsdriften samma roll.
av KarlE
Så med andra ord skulle en S60 T6 AWD passa mig bättre! ;)
av Lövet
Tja, vill du ha snabb acceleration 0-100 km/h så är det nog en fyrhjulsdriven bil med DSG-låda du ska ha, exempelvis VW Passat 3.2
Geartroniclådan i T6an är långsammare än Powershiftlådan.

Men hur ofta accelerar du så hårt att grepp med framhjulen är ett problem?
Den bästa accelerationstiden jag har sett med en S60 T6 awd (med "testversion" av Polestar) var 0-60mph på 4,8s. Säg att det kan diffa lite så lägg på några tiondelar. Men 5,0-5,1s.

Ang Powershift så gillar jag den vanliga automaten som sitter i t.ex T6 awd bättre! Powershift känns inte "sportig" nog. Ett sportläge hade verkligen behövts.
Användarvisningsbild
av StringerBell
XC90_Executive skrev: Powershift känns inte "sportig" nog.
Du menar att den växlar upp för tidigt? Powershift borde ju annars vara snabbare i växlingen, annars finns det ju ingen fördel med en sådan låda.

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]