Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Tiduret är en programvarufunktion som gör att du kan säga åt värmaren att du ska köra klockan 6:30, exempelvis, och aktivera den då. Värmaren kommer då själv att starta när det behövs, beroende på utetemperaturen, för att bilen ska vara redo 6:30.
Det finns två separata tider i tiduret, så du kan ha både "till jobbet" och "från jobbet" inlagda samtidigt, om du vill.

Har du inget tidur får du gå ut och starta värmaren när du tycker det är dags istället. Är det 15°C eller mer ute startar den inte. Exakta temperaturen beror på modell.

Det finns också en fjärrkontroll för värmaren. Bilar med Volvo On Call innehåller alltid tidur, och dessutom fjärrstart och programmering via mobiltelefon. Åtminstone senare modeller.
av Bitez
tiduret är en super skön pryl. Lätt o vänja sig vid :))) Men, tummregeln är visst att man ska åka lika länge med bilen, som man kör värmaren, annars drar den ut batteriet och slutar fungera. riktigt uselt tycker jag. För mig tar det en kvart o åka till jobbet. När det är som kallast måste värmaren jobba typ 40min för att det ska bli bra. Så min förra kunde jag köra typ 1v sedan blev det strul med batteriet. Borde ju gå o göra ngt åt det. Alla som har värmare bor ju inte i norrland där man pendlar 2timmar om dagen!
av Bitez
(alternativet är väl o köpa batteri laddare! ska bli i vinter :))
Användarvisningsbild
av jenix777
vedboden skrev:Jag har mixtrat och läst instruktionsboken osv men hur fungerar diesel värmaren som skulle vara original på alla volvo dieslar. Jag har nåt som heter parkeringsvärmare men man kan ju inte göra just nå inställningar alls som jag fattar det, när den ska gå på och hur varmt det ska vara i kupen en viss tid osv. Någon som kan ge mig en snabbkurs i hur man hanterar den?
Om du har tidur installerat så måste motorn vara avstängd för att kunna sätta tiduret (så var det inte på tidigare årsmodellerna).
av Börje80
vedboden skrev:Sådär, nu är jag Volvoägare igen.

Det blev en V70 II 2.4D Momentum som gått 8500 mil, fullservad, bra sommardäck och vinterdäck. 158 000kr, tycker det vart ett bra pris.

Det som ska göras är:

Montera på drag
Fixa Polestar
Tona rutorna
Köpa fetare fälgar än original 16"

Jag har mixtrat och läst instruktionsboken osv men hur fungerar diesel värmaren som skulle vara original på alla volvo dieslar.
Jag har nåt som heter parkeringsvärmare men man kan ju inte göra just nå inställningar alls som jag fattar det, när den ska gå på och hur varmt det ska vara i kupen en viss tid osv.

Någon som kan ge mig en snabbkurs i hur man hanterar den?
Grattis till ett bra val du kommer att bli super nöjd.
Köpte du den privat eller hos firma?
Har den något mer i utrustnings väg som HGV pkt, blåtand, aut eller är det en ren momentum.
Grattis :)
av vedboden
Börje80 skrev:
vedboden skrev:Sådär, nu är jag Volvoägare igen.

Det blev en V70 II 2.4D Momentum som gått 8500 mil, fullservad, bra sommardäck och vinterdäck. 158 000kr, tycker det vart ett bra pris.

Det som ska göras är:

Montera på drag
Fixa Polestar
Tona rutorna
Köpa fetare fälgar än original 16"

Jag har mixtrat och läst instruktionsboken osv men hur fungerar diesel värmaren som skulle vara original på alla volvo dieslar.
Jag har nåt som heter parkeringsvärmare men man kan ju inte göra just nå inställningar alls som jag fattar det, när den ska gå på och hur varmt det ska vara i kupen en viss tid osv.

Någon som kan ge mig en snabbkurs i hur man hanterar den?
Grattis till ett bra val du kommer att bli super nöjd.
Köpte du den privat eller hos firma?
Har den något mer i utrustnings väg som HGV pkt, blåtand, aut eller är det en ren momentum.

Jag köpte den på kvd, gillar dom riktigt mycket, har handlat där tidigare och har massor av vänner som köpt bil därifrån, man vet exakt vad man får och lägger man till garantin på 3000kr så är man helt safe mot det mesta.
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om det är så mycket mer än momentum, har jäkligt dålig koll utrustningspaketen osv men tror inte det är nåt mer än momentum, automat är det iaf inte för dom går bort direkt för mig, gillar helt enkelt inte automat :)
av vedboden
Hej igen gott folk.

Jag är kanonnöjd med bilen och har åkt ca 200 mil med den men jag undrar en grej för jag tror nämligen att jag kan ha köpt en svensksåld diesel v70 II utan dieselvärmare, eller så är jag bara puckad.

När bilen är på och jag rullar på tumhjulet så får jag välja vad jag vill se under färd, medelhastighet, förbrukning osv. När bilen är av och jag snurrar på tumhjulet så får jag bara fram EXTRAVÄRMARE AUTO och jag kan välja på eller av.

Har jag ingen dieselvärmare?

tacksam för svar
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]