Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Har följt många diskussioner kring Volvo vs BWM och måste säga att det som slår mig överlag är att den totala skillnaden mellan jämförbara objekt faktiskt verkar rätt liten idag. Det baserar jag på att diskussionerna ofta landar i relativt marginella skillnader, som någon tiondels skillnad 0-100 och ganska ovetenskapliga åsikter kring körkänsla (dvs högst relevanta för respektive person, men svåra att verfiera rent vetenskapligt). Noterar även att många som deltar i diskussionerna verkar gilla och ofta köra båda märkena, och det till och med är så att flera som förespråkar BMW kör Volvo...och tvärt om. Visst finns det BMW modeller som klart slår Volvo om man bortser helt från priserna, samtidigt vet vi inte vad Volvo hade kunnat leverera för 750 000 kr heller.

Kan det vara så att Volvos Premiumjakt faktiskt gett resultat, både positiva sådana, liksom negativa (högre priser främst) och att just skillnaden mellan Volvo och BMW (kanske även Audi och Mercedes som jag dock själv har mindre erfarenhet av) faktiskt är ganska små totalt sett idag, speciellt jämfört med andra märken??
Användarvisningsbild
av apersson850
Att Volvos försök att åstadkomma bilar med mer så kallad premiumkänsla lett till högre priser måste väl ändå rimligen har varit Volvoledningens avsikt från första början. Annars hade de knappast funnit någon anledning att anstränga sig.

Att man då tappar kunder i en annan ände är förstås nackdelen. Se på den koncern där Audi, VW och Skoda (bland annat) samsas. Mycket är likadant, men genom olika profiler erbjuder man bilar åt olika ambitionsnivåer och plånbokstjocklekar. Volvo har förvisso ett mycket bredare program idag än när man hade 140-serien, och inget annat (jo, en lätt upplyxad modell med sexa i, men i grunden samma sak), men det står Volvo på allihop, så man kan inte göra en liten C30 alltför enkel, utan att dra med sig hela programmet ner i dyn.

Men genom åren har det alltid varit så att praktiska bilar har haft mindre ambitioner till att vara kurvkramare på racerbanor, och så lär det nog förbli. Att göra den perfekta kompromissen blir om inte omöjligt så i alla fall hemskt dyrt.
av Lövet
kitco skrev:Men samtidig hur kul är det att köra en 520d sportigt som ligger närmast prismässigt en v70. Spelar ingen roll hur bra styrning man än har.
Eftersom vi pratar om chassiets köregenskaper spelar motorbestyckningen ingen roll. Handlar diskussionen om dragracing så blir det förstås annorlunda.
av Enzo
andreas_lofgren skrev:
kitco skrev:Men samtidig hur kul är det att köra en 520d sportigt som ligger närmast prismässigt en v70. Spelar ingen roll hur bra styrning man än har.
Eftersom vi pratar om chassiets köregenskaper spelar motorbestyckningen ingen roll. Handlar diskussionen om dragracing så blir det förstås annorlunda.
Nu kör du som sagt inte en 520d fortare på vanliga kurviga vägar än en V70, eller på bana för den delen. Det är inga större skillnader i dragracing heller för den delen.

Att BMW väljer att ställa in sin chassigeometri lite annorlunda betyder inte att de går fortare på vägen.

Du måste eg. upp till en M3 innan du får en bil som eg kan benämnas särskilt sportig. Resten är ju eg. bara subjetiva värderingar. Att sitta och kuska i en 5-serie touring och tro att man har en sportbil är liksom bara larvigt. Precis som man tror att bakhjulsdrift skulle vara "sportigare".
Användarvisningsbild
av betterlead
kitco skrev:
Stolar, är det verkligen ingen som vet om Volvos Dynamic stolar är samma som R-design stolarna eller inte (återigen bortsett från ev beklädnad)?
Dynamic stolarna är inte samma som R-design solarna, R-design stolarna är samma som standard stolarna enda skillnaden är att det står r-design på dem och att de även kan fås med de vita mönstret.
Nej, det stämmer absolut inte att R-designstolen bara skiljer i mönstret i jämförelse med standardstolen. R-designens är betydligt djupare skålad och möjligen lite hårdare. I standardstolen glider rumpan omkring som på ett nyvaxat golv - i R-designstolen finns inte mycket utrymme för en twistdans.
av improwise
betterlead skrev: Nej, det stämmer absolut inte att R-designstolen bara skiljer i mönstret i jämförelse med standardstolen. R-designens är betydligt djupare skålad och möjligen lite hårdare. I standardstolen glider rumpan omkring som på ett nyvaxat golv - i R-designstolen finns inte mycket utrymme för en twistdans.
Då var vi tillbaks på ruta 1 igen. Betyder detta att Volvo har 3 olika stolar då, standard, dynamic(sportstolen) och R-design stolen (som rimligtvis också är en sportstol)? Om inte ens vi på Sveriges största volvoforum (antar jag) riktigt vet, hur förväntar sig Volvo att en vanlig kund ska veta vad som är vad??
av Lövet
Undrar om Volvo verkligen kostar på sig att ta fram en helt unik stol för R-design. Sånt är riktigt dyrt. Är vi säkra att det inte är en dynamicstol med annan klädsel bara?

Det antyds så här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=58434
av Arese
improwise skrev:
Arese skrev: Har ingen V70 just nu, kör femma och XC60. När XC:n ska bytas om ett år kanske det blir en V/XC70 igen.
Vilket osökt får mig att undra vilka fördelar du ser med främst V70 (XC70 är mer uppenbart) jämfört med femserien som gör att du överväger en sådan då biltyperna i övrigt är rätt lika? Frågan är seriöst menad, då jag som bekant själv står i valet och kvalet mellan dessa modeller.
Hej igen

Att vi överväger en V/XC70 som efterträdare till XC60:n är helt enkelt för att det är en väldigt bra familjebil till bra pris. Som jag ser det så är det enda som V70 kan överträffa femserien på är bagageutrymme. Men man får en schysst V70 för 300k. En femma landar på minst 500k som jag vill ha den, den jag köpte blev lite dyrare :D
improwise skrev:Har följt många diskussioner kring Volvo vs BWM och måste säga att det som slår mig överlag är att den totala skillnaden mellan jämförbara objekt faktiskt verkar rätt liten idag. Det baserar jag på att diskussionerna ofta landar i relativt marginella skillnader, som någon tiondels skillnad 0-100 och ganska ovetenskapliga åsikter kring körkänsla (dvs högst relevanta för respektive person, men svåra att verfiera rent vetenskapligt). Noterar även att många som deltar i diskussionerna verkar gilla och ofta köra båda märkena, och det till och med är så att flera som förespråkar BMW kör Volvo...och tvärt om. Visst finns det BMW modeller som klart slår Volvo om man bortser helt från priserna, samtidigt vet vi inte vad Volvo hade kunnat leverera för 750 000 kr heller.

Kan det vara så att Volvos Premiumjakt faktiskt gett resultat, både positiva sådana, liksom negativa (högre priser främst) och att just skillnaden mellan Volvo och BMW (kanske även Audi och Mercedes som jag dock själv har mindre erfarenhet av) faktiskt är ganska små totalt sett idag, speciellt jämfört med andra märken??
Jag upplever faktiskt att det är tvärtom; Volvo har lagt ner R-bilarna och V8:an, man har ingen stor diesel, XC90:n är en dinosaurie. Man har ingen spjutspets alls.... Och det kanske är bra. Volvochefen Jacoby har ju gått ut i media med att man inte är redo att konkurrera med premium-tyskarna utan att man måste hitta en egen väg.

När det gäller prissättningen så upplever jag (och det finns flera trådar om det här på forumet också) att Volvo snarare prisar sig mot VW och det gänget. Man får en V70 med 180 hk får 250k. Titta på vad motsvarande A6, femma eller E-klass går loss på... Och det är just detta som jag ser som det fina i kråksången om man gillar Volvo. Man får en stor rymlig, bekväm och säker kombi för ett riktigt attraktivt pris. Men vill man ha finliret i drivlina och materialval, lite spänst i väguppträdandet kombinerat med fin komfort samt en överlag mer påkostad känsla så får man slanta upp. Om det är värt det är upp till var och en att bedömma. Då min fru och jag har köpt 4 nya BMW och 6 nya Volvo de senaste knappa sex åren så finner jag inte att det finns någon motsättning i att gilla både BMW och Volvo. Men det är helt klart att bilarna har olika karaktärer och att man får det man betalar för.

Lycka till med ditt bilval!

Mvh
Arese
av Arese
Enzo skrev:
andreas_lofgren skrev:
Nu kör du som sagt inte en 520d fortare på vanliga kurviga vägar än en V70, eller på bana för den delen. Det är inga större skillnader i dragracing heller för den delen.

Att BMW väljer att ställa in sin chassigeometri lite annorlunda betyder inte att de går fortare på vägen.

Du måste eg. upp till en M3 innan du får en bil som eg kan benämnas särskilt sportig. Resten är ju eg. bara subjetiva värderingar. Att sitta och kuska i en 5-serie touring och tro att man har en sportbil är liksom bara larvigt. Precis som man tror att bakhjulsdrift skulle vara "sportigare".
Jag tycker att det är en vanlig missuppfattning att det måste gå fort för att man ska ha roligt. Jag menar en D5:a blir ju inte roligare än en Miata eller Caterham bara för att den går snabbare.... Nä, balans och chassikontroll, kommunikativ styrning och en varvvillig motor med en krispig växellåda är grundrecept för en kul bil. Den får gärna vara lätt och låta trevligt också.

Att framhjulsdrivna bilar kan vara roliga skriver jag helt klart under på, minns fortfarande den Alfa 156TS jag köpte när jag gått ut universitet -99. Härlig! Eller den Mondeo ST220 jag köpte ett par år senare. Minns att jag scandinavian flickade armarna till knopar in i rondellerna på Bergslagsvägaren. Funkade förvånansvärt bra på bankörningar. Nyckeln till rolighet är att undvika understyrning. Få saker framkallar så gurglande skratt som en ordentlig powerslide dock, och här är det ju inte fel med bakhjulsdrift (Undras dock hur många 520d som körs så :D ).

Mvh
Arese
av improwise
En fråga med klar OT varning, men iom att diskussionen ändå är igång, både här och i andra diskussioner ser man många som står upp för nya 5-serien, men det är klart mer sällan som t.ex. nya X3 nämns (även i diskussioner som berör XC60 som väl får anses vara samma biltyp), vad beror det på? Är det så att ni som kan och gillar BMW anser att 5-serien helt enkelt är mkt bättre än t.ex. X3an, som borde intressera samma kundgrupp, på samma sätt som många väljer mellan V/XC70 och XC60?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]