Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Arese skrev: Har ingen V70 just nu, kör femma och XC60. När XC:n ska bytas om ett år kanske det blir en V/XC70 igen.
Vilket osökt får mig att undra vilka fördelar du ser med främst V70 (XC70 är mer uppenbart) jämfört med femserien som gör att du överväger en sådan då biltyperna i övrigt är rätt lika? Frågan är seriöst menad, då jag som bekant själv står i valet och kvalet mellan dessa modeller.
av kitco
Stolar, är det verkligen ingen som vet om Volvos Dynamic stolar är samma som R-design stolarna eller inte (återigen bortsett från ev beklädnad)?
Dynamic stolarna är inte samma som R-design solarna, R-design stolarna är samma som standard stolarna enda skillnaden är att det står r-design på dem och att de även kan fås med de vita mönstret.

Dynamic stolen är lite längre i sitt dynan enligt säljaren men jag märker då ingen skillnad.
av improwise
kitco skrev: Dynamic stolarna är inte samma som R-design solarna, R-design stolarna är samma som standard stolarna enda skillnaden är att det står r-design på dem och att de även kan fås med de vita mönstret.

Dynamic stolen är lite längre i sitt dynan enligt säljaren men jag märker då ingen skillnad.
Intressant, tack för den informationen som var tvärt emot vad jag trodde! Med ett namn som Dynamic är det säkert fler än jag som tänker "sportig" = sportstol = R-design.

Men borde inte det innebära att en XC70 med Four-C och några snygga lite större fälgar blir ganska nära en V70 R-design ? Dvs om man gillar körkänslan i en V70 R-design men som jag tycker XC70 är snyggare så kanske det kan vara en lösning. Frågan är bara hur stor skillnad den högre karossen gör, eller snarare den högre markfrigången, det borde påverka också...
av improwise
apersson850 skrev:Markfrigången gör mest nytta när du ska över tuva och sten.
Absolut, men nu tänkte jag mer i form av att den rimligtvis också gör hela bilen högre samt flyttar upp tyngdpunkten, vilket i bästa fall inte påverkar körglädjen alls men som också kanske tar bort en del av den.
Användarvisningsbild
av kave
improwise skrev:
Vilket osökt får mig att undra vilka fördelar du ser med främst V70 (XC70 är mer uppenbart) jämfört med femserien som gör att du överväger en sådan då biltyperna i övrigt är rätt lika? Frågan är seriöst menad, då jag som bekant själv står i valet och kvalet mellan dessa modeller.
Nu avser inte Arese byta från sin 535 till en V(XC)70 utan från deras XC60.
Användarvisningsbild
av apersson850
Visst påverkar högre tyngdpunkt bilens uppträdande, konstigt vore det ju annars. Men det är helt en fråga om hur man definierar körglädje.
Jag kan garantera att när jag för några veckor sedan släpade upp husvagnen uppför en lerig backe på en åker, där alla med normala (körglada?) bilar fick ta hjälp av fyrhjulsdrivna traktorer, då var jag betydligt gladare än när jag senast körde tolvcylindrig Ferrari.
av improwise
kave skrev: Nu avser inte Arese byta från sin 535 till en V(XC)70 utan från deras XC60.
Jo, det förstod jag, min poäng var snarare att iaf för mig är iaf V70 och 5-serien jämförbara bilar (kombi, samma storlek, någorlunda samma pris om man inte går loss rejält i tillbehörslistan). Så ett val att istället satsa på en Volvo isf för en femma bör bero på något när Arese som jag tolkar det eg föredrar 5-serien. Återigen, jag är inte ute efter att själv argumentera för eller mot något här utan försöker själv bestämma mig mellan Volvo och BMW och finner det ovanligt svårt.
av Lövet
Det främsta argumentet för 5-serien är om du gillar att köra fort på kurviga vägar och uppskattar körglädje. 5-serien är bättre balanserad (understyr mindre), kränger mindre, reagerar fortare.

Bryr du dig inte om sådant - köp Volvo för på i stort sett alla andra aspekter såsom komfort, ljudnivå osv så är de i nivå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]