Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Breaker
Bytte båda spindelleder idag på min V70N-00 och märkte att spindellederna gick lätt att trycka i hjulspindeln.Var bara att stoppa upp dom för hand och skruva fast.Kan jag fått fel spindelleder eller är det hålen som är utslitna.
Någon som råkat ut för liknande?
av Breaker
Blev fundersam när jag läst att dom skall knackas dit och på ena sidan så gick den så lätt att den ramlade ur innan jag fått dit skruven?
av Rick
Dom ska sitta rätt så hårt, själv så brukar jag knacka i dom med mejselhammare med "trubbig mejsel".
av Breaker
Ja dom verkar gå lätt i mot vad jag läst.Hålen är nog slitna där spindelleden ska i. Jag funderar på att plocka lös dom och klippa en bit bladmässing på 0.05 mm som jag lägger runt spindelleden och sen knackar in den.
Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Breaker skrev:Ja dom verkar gå lätt i mot vad jag läst.Hålen är nog slitna där spindelleden ska i. Jag funderar på att plocka lös dom och klippa en bit bladmässing på 0.05 mm som jag lägger runt spindelleden och sen knackar in den.
Vad tror ni om det?
Vad köpte du för spindelled? Volvo Orginal?
Jag har aldrig hört talas om att någon kunnat montera dom som du gjorde, Dom flesta hemmameckar brukar ha ett jäkla problem att få dit dom.

Mina var riktigt tröga att montera och fick pressas på plats, Tillverkade av Lemforder.
av Breaker
Det är Volvo orginal men det verkar som det är hjulspindlarna som är slitna i hålen för det var inte mycket till splines kvar.
av Rick
Breaker skrev:Det är Volvo orginal men det verkar som det är hjulspindlarna som är slitna i hålen för det var inte mycket till splines kvar.
Då är dom nog bytta tidigare, och "meken" har slipat ur hålet för att lättare få dit dom nya...
av Breaker
Ja dom är bytta tidigare var med kvitto när jag köpte bilen.
Tänkte lägga bladmässing runt men kom på att det kanske inte fungerar så bra ihop med aluminium, tänkte på oxidering?
av Breaker
Lägger ner detta med att försöka shimsa så imorgon så ska jag se om jag får tag på några på skroten till båda sidor, såg på laga.se att dom kostar 1000:- per sida men det får gå. Det är frugan som kör bilen med 2 barn så jag vågar inte riskera något.
Jag har plockat ner den ena hjulspindeln och hålet är ca 2 tiondelar större än spindelleden och förstår jag rätt så blir det bulten som får ta all belastning då.

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

Volvo V5 D2 2012. Koppling

Hej Kopplingen tar fint och jämt i börja[…]