Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena alla!

Är det någon som vet vart jag kan få tag på alla felkoder för min bil/motor?
Jag har en Volvo 780 Bertone -90 med B204FT, som då alltså är en 2-liters 16 Valve Turbo Intercooler.
Enligt dom rykten jag hört, så är det ej samma felkoder till denna, som det är till B230FT.
Någon som med säkerhet kan dementera detta, eller bekräfta detta?
Någon som har tillgång till dessa felkoder?
Skulle uppskatta det enormt mycket om jag kunde få tag på dom koderna.

Tack på förhand, och ha en fortsatt bra dag!

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av kamaxel
B230Ft är det inte iaf. Men B234 motorerna då? Dom är ju 16v med. kolla upp det!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Samma koder på alla Volvo. Det kan skilja lite på olika bränslesystem, men annars är det samma på 700/900, 400, 850.
Ta 121 tex, Luftmassemätarsignal. På Fenix och Regina som inte har massemätare betyder det lufttrycksgivarsignal i stället.
av Addekarlsson
kamaxel skrev:B230Ft är det inte iaf. Men B234 motorerna då? Dom är ju 16v med. kolla upp det!
B234 har precis samma koder som alla andra B230. Har nämligen en 740 med B234 står hemam på gården oxå. :wink:
Sparkz skrev:Samma koder på alla Volvo. Det kan skilja lite på olika bränslesystem, men annars är det samma på 700/900, 400, 850.
Ta 121 tex, Luftmassemätarsignal. På Fenix och Regina som inte har massemätare betyder det lufttrycksgivarsignal i stället.
Men jaha? Varför finns det då en helt egen bok om felsökning samt felkoder till just 780? Är nämligen en kille i Club262c&780 som säger att det finns en speciell bok för just 780, som inte har samma koder som anda modeller. Han gav upp en auktion när priset på den lille boken kom till 500 kr...

Vad man får tänka på är att det är inte mycket som stämmer med övriga modeller. Jag har ett helt annat elsystem, för jag har turbo+ paket inbyggt bland annat.. :roll:
Edit: Dessutom så kom jag på det nu... Jag har inte bara 2 databoxar i min, jag har 3 databoxar....

Men men, säger du att det är samma, så kör vi på det. :D
Litar på mekanikern :D

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Webbmaster skrev:finns ju int så många 780

http://www.volvobertone.com/780prod.html
Hmm.... Enligt den listan ska det finnas 11645 st 780 totalt....
Enligt all info jag hittat är det bara 8517 st 780 tillverkade, varav 165 st med min motortyp?

GAH! Blir tokig! Vad är sant? :(

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av olafixar
Vafaaaan :shock:

VIN digits decoding

The 11h digit identify the factory where the car was produced:

0  Sweden (Kalmar)
 1  Sweden (Torslanda)
 2  Belgium
 3  Canada
 4  Thailand
 5  Malaysia
 6  Australia
 7  Indonesia
 E  Singapore
 D  Italy

Kan det stämma att Volvo har tillverkat bilar i t.e.x Thailand
av Addekarlsson
Hmm.... Det var mer än jag visste, men jag vet ju inte allt heller så... :wink:

Med tanke på hur väl uppdaterad listan du länkar till är, så borde den stämma bättre än dom uppgifter jag tidigare hittat. Är nog så att det inte är bara 8517 780 tillverkade....

Men jag hittade min bil i förteckningen över vart alla bilar finns... :D
Chassienr YV1782282LD009612 - tillverkad i Italien, imoprterad till Sverige. Enda B204FT av årgång -90 som finns i sverige. :P

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Japps, det finns ett helt gäng till salu. Men ingen med 16 Valve Turbo Intercooler. :wink:
Såna finns det bara 3 i sverige, och ingen av dom är till salu. :P

Men jag lovar dig, det är komfort i dom som spöar skiter ur mercas komfort. Har aldrig åkt så skönt som i min 780.

Men nu tror jag vi har kommit lite off the line här. *ASG*

Mvh/ Adde

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]

Är det någon som vet vilken BT versio[…]

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]