Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Har haft tre V70II och har sedan 13 månader och 5700 mil en XC60. Som familjebil är -70 serien klart bättre tycker jag främst pga större bagageutrymme och bättre komfort. Vi ska ha vårt andra barn i augusti och med syskonvagn är längden i bagaget i 70:n överlägset. Som någon skrev ovan är XC70 bättre på allt mätbart i förhållande till XC60. Nu när "XC60-hypen" har gått över och den är väldigt vanlig försvinner ju det skälet också. Utseendemässigt tycker jag att -70-bilarna har mest Volvo-dna. XC60 skulle likaväl ha kunnat vara en Huyndai....

Har svårt att se att vi skulle köpa en XC60 till. Känner ett par polare som går tillbaka till traditionella Volvo-kombis efter en XC60 period. Blir som med XC90:n som ju var i ropet under en period för att sedan försvinna.

Lycka till med ditt val!
Arese
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Såna här diskussioner blir ju snabbt en fråga om design och körglädje, dvs tycke och smak.

(Vad jag tycker: "XC60"-hypen är inte över. Kolla på försäljningssiffrorna. XC70 är gubbig och inredningen med den nya Sensus-displayen är misslyckad. XC60 är klart den coolaste volvon och går inte att jämföra med Hyundai. Klart roligare att köra än XC70.)

Om man håller sig till fakta... XC70 är större i bagaget och därmed en bättre familjebil.

/ j
av martin991
Vi har en 2,5åring och är i vecka 39 med nr2 just nu. Vi köpte en xc60 för inte så länge sedan. Så här resonerade vi:
95% av allt bilåkande är i närheten av hemmet och några mil bort. Då klarar man sig galant utan det extra bagageutrymmet xc70 ger. Om vi ska åka bort över en vecka så hyr vi i värsta fall en takbox, eller köper en. Avstängningsbar airbag fram är ett måste. Tex: MBs ML-klass har inte det. Xc60 var den enda suv vi hittade som hade stort kupeutrymme, avstängningsbar airbag fram, automat, diesel, lagom stort bagageutrymme och hyfsat ny modell. Jag som är MB-kille föll för fruns tjat om att provköra xc60, xc70 och xc90. Jag hade kört många mil med en xc70-hyrbil nyligen så vi gick direkt på xc60. Jag blev såld direkt. Köpte en samma eftermiddag och tackar min fru dagligen över just det tjatet...;-)

Lycka till!
av Thebobboy
Tack för alla råd och tankar! Jag kör vanligtvis XC70 på jobbet men man blir ju lite hemmablind och tycker nästan att den blivit "vardag" och vill testa något nytt med XC60. Men jag får hålla med de flesta kring lastutrymmet att XC70 är lite större och bilen kanske är lite mer familjeanpassad än XC60, speciellt med två småbarn. Men som siste man skrev så är ju även de flesta resorna väldigt korta så man kanske inte ska hänga upp sig så mycket på bagageutrymme etc.

Men jag tror nog det lutar åt en XC70 trots allt men dyker det upp en 60 till bra pris med bra utrustning så vet man aldrig.... :wink:
Användarvisningsbild
av SilverJ
Vet inte om det förändrar något men jag kan tänka mig att det är lite "enklare" behagligare att sätta in/ta ut barn ur en xc60 då sittställningen borde vara lite högre i en sådan. Trots allt så åker man väl oftast utan mycket packning och då är det in och ut ur bilen som är viktigt.
Användarvisningsbild
av apersson850
XC60 är inte så mycket högre som formen och den kortare totallängden kan få en att tro.
Den är en till två centimeter högre inuti, bara.

Det skiljer däremot 20 cm i längd, vilket tillsammans med en vettigare design på bakluckan gör rätt stor skillnad på lastutrymmet.
av erikx
Fakta

Lastutrymme XC60, mm
Höjd öppning baklucka 802
Lastningshöjd 748
Bredd baklucka-öppningsmått max/min 1165 / 1034
Bredd lastutrymme min 1130
Höjd bagageutrymme 802
Längd lastutrymme, max vid golv 972
Längd med nedfällt bakre ryggstöd vid golv 1789
Lastvolym dm³ (SAE V2) max 1907
(nedfällda bakre ryggstöd)
Lastvolym dm³ (SAE V10) min 873
Lastvolym VDA, ECIE 490

Lastutrymme, XC70, mm
Höjd öppning baklucka 724
Lastningshöjd 697
Bredd baklucka-öppningsmått max/min 1223 / 1153
Bredd lastutrymme min 1130
Höjd bagageutrymme 801
Längd lastutrymme, max vid golv 1089
Längd med nedfällt bakre ryggstöd vid golv 1878
Lastvolym dm³ (SAE V2) max 2042
(nedfällda bakre ryggstöd)
Lastvolym dm³ (SAE V10) min 944
Lastvolym VDA, ECIE 555
Användarvisningsbild
av SilverJ
Tack Erikx,
Efter att ha sett specen verkar inte lastutrymmet vara så mycket större?
Måste säga att det var stor skillnad mellan att stoppa in/ur barn mellan XC90, S80 och S60 så skulle nog se mer på det än på last utrymmet. (Jag har 3 barn, 4år, 10år och 11 år) Man har väl aldrig tillräckligt med lastutrymme för semestern ändå, ja, så länge frugan ska med. :)
Mvh,

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]