NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackarena
#549929
När jag köpte bilen var luftrycket 2.9 bar eller vad det heter.
Jag tyckte det var för mycket och släppte ut till 2,5..
Nu frågar jag er, vad är det bästa för en C 30?
Två personer och lätt packning...

Mvh mackaren
Tack på förhand.
av hanss
#549935
Jag kör på 2,8.. Känns som en bra kompromiss mellan komfort och bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av Bojjan
#550124
matwil skrev:3,0 i våran V50
Vad har du för profil/storlek på dom däcken?

Johan
Användarvisningsbild
av ThomasT
#550214
Mackarena skrev:När jag köpte bilen var luftrycket 2.9 bar eller vad det heter.
Jag tyckte det var för mycket och släppte ut till 2,5..
Nu frågar jag er, vad är det bästa för en C 30?
Två personer och lätt packning...

Mvh mackaren
Tack på förhand.
Det finns inget "det bästa" när det gäller lufttryck, men man kan utgå ifrån biltillverkarens rekommendation och moderera efter eget huvud.

Alltså med mer tryck = lättare rull, lite mindre slitage, sämre komfort och lite bättre styrrespons. Du bör inte gå under biltillverkarens rekommendation i tryck och inte gärna över 2.9-3.0bar.

Rekommenderat tryck står i dörröppningen.

.
av matwil
#550223
Bojjan skrev:
matwil skrev:3,0 i våran V50
Vad har du för profil/storlek på dom däcken?

Johan

Det sitter orginal libra 15" 195*65. (Michelin energy)
Användarvisningsbild
av Bosa
#550231
3,0 låter väldigt mycket för den dimensionen, rekommenderat av Volvo vid maxlast och hastigheter över 160km/h ska man ha 2,8 i fram och 2,6 i bak. Som jämförelse hade jag 2,9 i 215/40-17 på förra bilen som var en V40.
av matwil
#550233
3,0 är mycket i dom däcken. Men det är inga problem, bara köra på.
av Pippolei
#550239
Jag har kört ett bra tag med 3,2 (3,4 maxtryck enl däcktillverkaren) i mina 205/50 R17"
och det blev mer lättrullat och mycket bättre kurvtagning :wink:

Men nu har jag minskat till 2,8 för lite bättre komfort. Det blev väldigt bullrigt med det högre däcktrycket.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#550338
Det du upplever som att det är bättre kurvtagning är att styrresponsen är skarpare, men däckens förmåga att uppta sidokrafter försämras vid så höga däckstryck.

.
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]